    From: "Quest77" <q...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Spolka
    Date: Fri, 8 Mar 2002 07:54:13 +0100

    Witam Szanownych grupowiczow.
    Liczac na Panstwa pomoc pragne przedstawic swoja sytuacje.
    Do wrzesnia bylem jednym z dwoch wlascicieli firmy - spolki cywilnej.
    Wspolpraca ukladala sie zle - firma popadala w dlugi. Wspolnik zaproponowal
    mi odejscie z firmy bez niczego - zostawiam mu firme wraz z calym majatkiem
    i razem z dlugami. Dodatkowo powiedzial, ze za odejscie splaci mnie jeszcze
    3 tys. zl. Umowa o rozwiazaniu spolki wlasnie na takich warunkach miala byc
    w ciagu tygodnia. Minelo pol roku i umowy nadal nie mam. Osoba ta unika
    spotkania ze mna - kilka dni temu wreszcie spotkalem sie z ta osoba, mimo,
    ze nalegalem na spotkanie od listopada. Uslyszalem, ze nie otrzymam zadnych
    pieniedzy i umowy. (obecnie ta osoba prowadzi dzialalnosc gospodarcza jako
    inna firma).
    Dodatkowo 2 lata temu wzialem pozyczke na siebie dla firmy. Ta osoba
    zobowiazala sie do regularnego splacania tej pozyczki, do podpisania cesji
    na nia. Cesji sie nie doczekalem, doczekalem sie pisma z banku o braku splat
    tego kredytu i wezwanie do jego splaty.

    W takiej sytuacji:
    1) Jakie mam szanse w sadzie wyegzekwowania warunkow ustnej umowy o
    rozwiazaniu spolki w wyzej przedstawiony sposob? Nie ma bezposrednich
    swiadkow tej rozmowy. Jest jedna osoba mogaca poswiadczyc (mowil jej o tym,
    jak rowniez kilkakrotnie byla swiadkiem naszych rozmow i klotni wokol tematu
    rozejscia sie).
    2) Czy istnieje mozliwosc sadowego wyegzekwowania od bylego wspolnika
    kosztow splaty kredytu w przypadku, gdy byl to kredyt na mnie jako osobe
    fizyczna a faktycznie pieniadze byly wsparciem dla firmy? (bez zadnej
    pisemnej umowy stwierdzajacej ten fakt i braku swiadkow).

    Poza tym - ile w ogole jast warta umowa slowna przed sadem?

    Za pomoc dziekuje.