  • 1. Data: 2003-02-24 13:31:02
    Temat: Spoldzielcze prawo do lokalu
    Od: "levin_a" <l...@w...pl>

    Witam,
    z gory przepraszam jesli temat byl walkowany.
    1. czy ktos moze mi odpowiedziec w kilku slowach jaka jest zasadnicza
    roznica miedzy spoldzielczym wlasnosciowym prawem do lokalu a pelna
    wlasnoscia lokalu?
    2. czy ustanowienie spoldzielczego prawa do lokalu wiaze sie z jakimis
    oplatami w spoldzielni?
    3. czy mozliwe jest zalozenie ksiegi wieczystej i jakie sa ew. oplaty?
    4. czy mozliwe jest pozniejsze przeksztalcenie wlasnosci spoldzielczej w
    pelna wlasnosc i jakie sa oplaty?
    5. czy podpisujac umowe ze spoldzielnia na ustanowienie spoldzielczego
    prawa do lokalu wiedzac, ze spoldzielnia moze miec jakies klopoty
    finansowe nie popelniam bledu?

    pytania te wynikaja z nastepujacej sytuacji:
    kupilem mieszkanie w spoldzielni, podpisana umowa przedwstepna, przydzial
    na mieszkanie, od roku w nim mieszkam. bank zada odpisu z ksiegi
    wieczystej z wpisem do hipoteki na rzecz banku. Spoldzielnia od roku
    deklaruje, ze przeniesienia wlasnosci na rzecz mieszkancow (akt
    notarialny) w koncu dojdzie do skutku, jednak caly czas sprawa sie
    odwleka (z roznych przyczyn). Po nowelizacji ustawy o spoldzielniach
    przywrocono spoldzielcze prawo do lokalu. Spoldzielnia daje teraz
    mozliwosc podpisania umowy dajacej spoldzielcze wlasnosciowe prawo do
    lokalu. Z racji naciskow banku oraz ubezpieczenia kredytu (dodatkowe
    koszty) zaczynam sie mocno zastanawiac nad skorzystaniem z tej opcji.

    z gory dzieki za odpowiedz, levin_a

  • 2. Data: 2003-02-24 23:45:53
    Temat: Re: Spoldzielcze prawo do lokalu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 24 Feb 2003, levin_a wrote:

> [...]
    >+ 1. czy ktos moze mi odpowiedziec w kilku slowach jaka jest zasadnicza
    >+ roznica miedzy spoldzielczym wlasnosciowym prawem do lokalu a pelna

    "lokal spółdzielczy" jest nadal spółdzielczy, i to spółdzielnia
    jest jego właścicielem. Ty masz prawo do posiadania go bez
    ograniczeń takich jak "zwykły" lokator, ale...
    Dajmy na to - spółdzielnia bankrutuje; wtedy twój lokal jako
    "część spółdzielni" idzie *AFAIK* na pokrycie długów :[ !
    [...]
    >+ 5. czy podpisujac umowe ze spoldzielnia na ustanowienie spoldzielczego
    >+ prawa do lokalu wiedzac, ze spoldzielnia moze miec jakies klopoty
    >+ finansowe nie popelniam bledu?

    O ile przepisy nie zmieniły się ostatnio jakoś znacząco - to
    patrz wyżej i czekaj na komentarze: jeśli jest inaczej niż
    napisałem to mnie zjedzą ;) !

    pzdr, Gotfryd