  • 1. Data: 2002-02-21 07:31:20
    Temat: Spadek - oporni spadkobiercy
    Od: <u...@p...onet.pl>

    Sprawa wygląda następująco.
    Jest prawomocny wyrok sądu dotyczący podziału spadku, ale spadkobiercy nie mogą
    się porozumieć co do tego jakie części tego spadku będą dla każdego z nich. Co
    dalej? Czy pozostaje spotkać się w sądzie.
    Dziękuję za pomoc, Ula

  • 2. Data: 2002-02-21 10:20:27
    Temat: Re: Spadek - oporni spadkobiercy
    Od: "Buker" <m...@w...pl>

    Użytkownik <u...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Sprawa wygląda następująco.
    > Jest prawomocny wyrok sądu dotyczący podziału spadku,

    Jak rozumiem wydane zostało postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku.

    ale spadkobiercy nie mogą
    > się porozumieć co do tego jakie części tego spadku będą dla każdego z
    nich. Co
    > dalej? Czy pozostaje spotkać się w sądzie.

    Po uprawomocnieniu się postanowienia o stwierdzeniu nabycia spadku
    jesteście współwłaścicielami masy spadkowej w częściach wskazanych w
    postanowieniu. Jeżeli nie potraficie sami dokonać podziału tej masy to
    konieczne jest przeprowadzenie postępowania o dział spadku. Postepowanie
    takie może być jednak długotrwałe i niezbyt przyjemne (ewentualne spory).

  • 3. Data: 2002-02-21 15:30:46
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On 21 Feb 2002 u...@p...onet.pl wrote:

    > Jest prawomocny wyrok sądu dotyczący podziału spadku, ale spadkobiercy

    Działu spadku? Chyba chodzi ci o stwierdzenie nabycia?

    > nie mogą się porozumieć co do tego jakie części tego spadku będą dla
    > każdego z nich. Co dalej? Czy pozostaje spotkać się w sądzie.

    Teraz dopiero trzeba ten spadek podzielić - czyli przyznać konkretne
    składniki masy spadkowej konkretnym osobom, możliwie z obowiązkiem spłaty
    pozostałych. Dział następuje w trybie nieprocesowym (art. 680 i n. KPC).
    Obowiązkowy jest spis inwentarza.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    "We've got to have rules and obey them. After all, we're not savages.

  • 4. Data: 2002-02-22 07:27:01
    Od: <u...@p...onet.pl>

    Dziękują obu Panom za odpowiedzi :o)

    >    Jak rozumiem wydane zostało postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku.

    Tak oczywiście, to moja nieznajomość tematu.

> [...]
    > takie może być jednak długotrwałe i  niezbyt przyjemne (ewentualne spory).

    W jakim sądzie się takie postępowanie toczy (tam gdzie wcześniej ???).
    Jakie są koszty takiego postępowania?

    Jeszcze raz dziękuję za pomoc, Ula

  • 5. Data: 2002-02-22 13:26:37
    Od: "Buker" <m...@w...pl>

    > Dziękują obu Panom za odpowiedzi :o)

    > Tak oczywiście, to moja nieznajomość tematu.

    > W jakim sądzie się takie postępowanie toczy (tam gdzie wcześniej ???).

    Tak (co do zasady).

    > Jakie są koszty takiego postępowania?

    Zasadniczo znikome. Wpis stały w kwocie 30 zł. Dodatkowe koszty mogą
    pojawić się jeżeli wniesiesz o dokonanie spisu inwentarza lub zabezpieczenie
    spadku (20 zł). Jeżeli w postepowaniu dojdzie do sporu co do wartości danych
    przedmiotów należy liczyć się z kosztami biegłego. Sąd może też wezwać do
    wpłacenia zaliczki na poczet kosztów przesyłek pocztowych.