  • 1. Data: 2003-10-16 08:37:36
    Temat: Spadek=dlugi - jak nie zaplacic ?
    Od: "trobule" <t...@o...pl>

    Witam szanownych grupowiczow.

    Domyslam sie, ze ten temat byl juz niejednokrotnie walkowany na tym forum,
    ale
    dostep do internetu mam tylko via modem i przegladanie archiwow odpada.
    Mam nastepujacy problem. W tym roku prawie jednoczesnie zmarli moi
    rodzice w marcu - ojciec, we wrzesniu - mama i pozostawili po sobie spadek
    w postaci 4 kredytow na kwote ok 8K PLN, mieszkanie kwaterunkowe i
    troche gratow (meble, tv, lodowka, pralka - wszystko stare min 10 letnie).
    Jest dwoje spadkobiercow ja (nie mam dzieci) i siostra (dwojka doroslych
    dzieci,
    jedno posiada juz dwoje swoich dzieci - niepelnoletnie). O kredytach
    dowiedzielismy
    sie przegladajac szpargaly po smierci mamy.
    I teraz pytanie - czy istnieje taka mozliwosc by nie placic tych dlugow ?
    Postepowanie spadkowe? Oswiadczenie przed notariuszem ?
    Jakie to beda koszty ? Nie smierdzimy groszem, wiec te 8K troche dla nas
    znaczy.

    Pozdrwiam

    Trobule
    t...@o...pl

  • 2. Data: 2003-10-16 08:43:55
    Temat: Re: Spadek=dlugi - jak nie zaplacic ?
    Od: "Lookasik" <l...@o...wytnijto.pl>

> [...]
    > Postepowanie spadkowe? Oswiadczenie przed notariuszem ?
    > Jakie to beda koszty ? Nie smierdzimy groszem, wiec te 8K troche dla nas

    przesdtawie 3 wyjscia:
    1. przyjmujecie spadek = odpowiadacie za dlugi bez ograniczen
    2. przyjmujecie spadek z dobrodziejstwem inwentarza = odpowiadacie za dlugi
    ale TYLKO do wysokosci spadku
    3. odrzucacie spadek = nie odpowiadacie za dlugi

    pozdr
    Lukasz

  • 3. Data: 2003-10-16 09:49:36
    Od: "trobule" <t...@o...pl>

    Dzieki, ale jak to zalatwic formalnie ?
    Sad, notariusz, jakie dokumenty i jakie sa orientacyjne koszty ?

    pozdr
    Trobule

    .

  • 4. Data: 2003-10-16 15:32:59
    Od: kam <X...@X...plX>

> [...]
    > Postepowanie spadkowe? Oswiadczenie przed notariuszem ?
    > Jakie to beda koszty ? Nie smierdzimy groszem, wiec te 8K troche dla nas

    Wygląda to tak (przy założeniu, że między rodzicami istniała wspólnota
    małżeńska):
    Po śmierci ojca 1/2 majątku (łącznie z długami) rodziców podlegała
    dziedziczeniu w równych częściach między żonę i dwójkę dzieci. Reszta
    majątku wspólnego przypadła matce. Ponieważ w ciągu 6 miesięcy
    spadkobiercy nie wypowiedzieli się co do przyjęcia spadku niestety
    oznacza to przyjęcie spadku wprost, z odpowiedzialnością za odpowiednią
    część długów.

    Po śmierci matki następuje kolejne dziedziczenie, spadkobiercami są
    dzieci. Osobę, która odrzuci spadek (w ciągu 6 miesięcy) traktuje się
    jakby nie dożyła, a więc żeby nikt nie odpowiadał za długi spadek
    odrzucić muszą wszyscy potencjalni spadkobiercy ustawowi - dzieci,
    wnuki, rodzeństwo. Problem będzi z niepełnoletnimi, zdaje się, że na
    odrzucenie przez nich spadku potrzebna będzie zgoda sądu (ewentualnie
    mogą nie złożyć w ciągu tych 6 mies. żadnego oświadczenia, wtedy będzie
    to równoznaczne z przyjęciem spadku z dobrodziejstwem inwentarza).
    Oświadczenia o przyjęciu/odrzuceniu/przyjęciu z dobrodziejstwem
    inwentarza złożyć można w sądzie rejonowym lub przed notariuszem. Jedno
    takie oświadczenie to w sądzie 20 zł.

    Art. 641. § 1. Oświadczenie o przyjęciu lub odrzuceniu spadku powinno
    zawierać:
    1) imię i nazwisko spadkodawcy, datę i miejsce jego śmierci oraz miejsce
    jego ostatniego zamieszkania;
    2) tytuł powołania do spadku;
    3) treść złożonego oświadczenia.
    § 2. Oświadczenie powinno również zawierać wymienienie wszelkich
    wiadomych składającemu oświadczenie osób należących do kręgu
    spadkobierców ustawowych, jak również wszelkich testamentów, chociażby
    składający oświadczenie uważał je za nieważne, oraz danych dotyczących
    treści i miejsca przechowywania testamentów..
    § 3. Przy oświadczeniu należy złożyć wypis aktu zgonu spadkodawcy albo
    prawomocne orzeczenie sądowe o uznaniu za zmarłego lub o stwierdzeniu
    zgonu, jeżeli dowody te nie zostały już poprzednio złożone.
    § 4. Jeżeli oświadczenie złożono ustnie, z oświadczenia sporządza się
    protokół.

    KG

  • 5. Data: 2003-10-16 17:37:03
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

> [...]
    > spadkobiercy nie wypowiedzieli się co do przyjęcia spadku niestety
    > oznacza to przyjęcie spadku wprost, z odpowiedzialnością za odpowiednią

    Nie koniecznie. Jesli od smierci ojca do smierci matki nie minelo 6-mcy to
    mamy doczynienia z transmisja. Wowczas termin do odrzucenia czesci spadku
    (ktory przypadal mactce po ojcu (czyli po jej mezu) nie moze skonczyc sie
    wczesniej niz termin do zlozenia oswiadczenia o przyjeciu lub odrzuceniu
    spadku po matce. art 1017 kc.

    No chyba ze miedzy smiercia rodzicow byl okres dluzszy niz 6 m-cy to wtedy
    rzeczywiscie traktowani jestescie jakbyscie przyjeli spadek wprost.

    Dan.

  • 6. Data: 2003-10-16 18:20:02
    Od: kam <X...@X...plX>

    lablador wrote:
> [...]
    > wczesniej niz termin do zlozenia oswiadczenia o przyjeciu lub odrzuceniu

    No dobrze, ale to dotyczy oświadczenia matki i jej części, a jej i tak
    "pozbywamy się" odrzucając spadek po matce. Termin dla dzieci co do
    spadku po ojcu przecież się nie wydłuża?

    KG

  • 7. Data: 2003-10-16 19:19:20
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    > No dobrze, ale to dotyczy oświadczenia matki i jej części, a jej i tak
    > "pozbywamy się" odrzucając spadek po matce. Termin dla dzieci co do
    > spadku po ojcu przecież się nie wydłuża?

    Nie zgadzam sie. Ojciec zmarl jako pierwszy.Matka nie zdazyla zlozyc
    oswiadczenia i tez zmarla. Wobec tego spadkobierca matki (transmitariusz)
    moze zlozyc za nia oswiadczenie co do spadku po jej mezu (czyli ojcu
    spadkobiercy) w terminie nie krotszym niz termin do zlozenia oświadczenia o
    spadku po matce (transmitencie). Czyli termin do zlozenia oswiadczenia o
    spadku po ojcu ulega przedluzeniu do uplywu terminu do zlozenia oswiadczenia
    o spadku po matce. Wobec tego spadkobierca zlozy najpierw oswiadczenie (za
    zmarla matke) o odrzuceniu spadku po ojcu, a nastepnie (juz "za siebie") o
    odrzuceniu spadku po swojej matce. Wtedy spadek zostanie nieprzyjety w
    calosci i do dziedziczenia dojdzie druga grupa. Wszystko przy zalozeniu ze
    matka zmarla nie pozniej niz 6 m-cy od daty powziecia wiadomosci o smierci
    ojca i nie zlozyla oswiadczenia o przyjeciu spadku.

    Jesli sie myle to prosze mnie poprawic.

    Dan.

  • 8. Data: 2003-10-16 19:52:04
    Od: kam <X...@X...plX>

    lablador wrote:

> [...]
    > spadku po ojcu ulega przedluzeniu do uplywu terminu do zlozenia oswiadczenia

    No właśnie, _za matkę_, odrzucenie spadku przez nią powoduje że
    dziedziczą wyłącznie dzieci, które spadku po ojcu już odrzucić nie mogą
    (bo minęło 6 mies. i nie ma podstaw do przedłużenia terminu). Tu chyba
    się zgadzamy?
    A to czy matka odrzuciła spadek, czy go przyjęła nie ma znaczenia, bo i
    tak odrzucamy spadek po niej. Czyż nie?
    Chyba że, jeśli jest to możliwe, złożymy za matkę oświadczenie o
    przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza. Wtedy powinna(?) mieć
    zastosowanie reguła z art.1016 kc - jeśli jeden ze spadkobierców złożył
    oświadczenie o przyjęciu z dobrodziejstwem inwentarza, to tak samo
    przyjęli spadek, Ci, którzy nie złożyli żadnego oświadczenia...

    > Jesli sie myle to prosze mnie poprawic.

    ja też :)

    KG

  • 9. Data: 2003-10-16 20:20:25
    Od: "lablador" <l...@p...fm>

    Użytkownik "kam" <X...@X...plX> napisał w wiadomości
> [...]
    > się zgadzamy?
    > A to czy matka odrzuciła spadek, czy go przyjęła nie ma znaczenia, bo i

    Masz racje.Zwaracam honor!

> [...]
    > oświadczenie o przyjęciu z dobrodziejstwem inwentarza, to tak samo
    > przyjęli spadek, Ci, którzy nie złożyli żadnego oświadczenia...

    Uwazam, ze to jak najbardziej mozliwe i sadze ze to jedyne rozwiazanie.

    Dan.

  • 10. Data: 2003-10-16 20:26:10
    Od: kam <X...@X...plX>

    lablador wrote:
    > Uwazam, ze to jak najbardziej mozliwe i sadze ze to jedyne rozwiazanie.

    Tylko pytanie ile będzie kosztował spis inwentarza...

    KG