  • 1. Data: 2003-04-23 20:44:31
    Temat: Spadek
    Od: j...@p...onet.pl

    Mój dziadek zmarł (w maju minie 10 lat) i przepisał na swoja córke ziemię. Na
    terenie tego gruntu stoi dom, którego patrer zgodnie z wolą dziadka zajmuje aż
    do śmierci babcia, a pierwsze piętro należy do cioci (po śmierci babci cały dom
    przechodzi w ręce cioci). Jakiś czas temu (ok. miesiąc) moja ciocia przekazała
    babci w formie darowizny grunt na którym znajduje się dom (nastąpił podział
    spadku) Czy w tej sytuacji dom należy wyłącznie do babci (dom wcześniej nie był
    zarejestrowany)?. Czy mój tato (który nie zgadza się z tą sytuacją) może
    dochodzić jakiś roszczeń lub cofnięcia darowizny? Czy można wszcząć jakieś
    postępowanie?

  • 2. Data: 2003-04-24 11:13:34
    Temat: Re: Spadek
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > dochodzić jakiś roszczeń lub cofnięcia darowizny? Czy można wszcząć jakieś
    Nie do końca wiem, o co Ci chodzi. Przecież na podst. tego co piszesz
    wnioskuję, że:
    -najpierw wszystko dostała ciocia, a na rzecz babci był tylko zapis,
    natomiast Twój ojciec nie dostał nic,
    -teraz, kiedy ciocia przepisała ziemię na babcię, to po śmierci babci ziemia
    będzie się należała po połowie cioci i tacie, choć wcześniej należałaby
    tylko do cioci,
    -oczywiście mniemam, że nie mamy do czynienia z ziemią rolną, ale tak czy
    inaczej nie pogorszyło to przecież waszej sytuacji,
    -no i generalnie, niezależnie od testamentu, Twojemu tacie należałby się
    jeszcze zachowek po dziadku, w wysokości 1/6 części majątku dziadka (tylko
    że tu trzeba jeszcze uważać na ew. wspólność majątkową małżeńską babci i
    dziadka, no i oczywiście zakładam, że dziadkowie mieli tylko 2 dzieci),

    Przyznam, że nie tak łatwo się odpowiada, kiedy brakuje paru podstawowych
    informacji i połowę trzeba zakładać, a do tego jeszcze zupełnie nie wiadomo,
    jakich roszczeń miałby dochodzić Twój tata. Co on niby może stracić na tym,
    że ciocia przekazała babci grunt? Bo mi wychodzi, że może na tym tylko
    zyskać.

    Pozdrawiam,
    MArta