  • 1. Data: 2004-12-12 09:40:15
    Temat: Śmierć - mieszkanie zakładowe, samochód, garaż,bank - jakie formalności.
    Od: "Dominika" <d...@w...pl>

    Witam,

    Prosilbym o pomoc w kilku kwestiach, ktore wynikly po naglej smierci mojego
    ojca. W tej chwili mam wiele pytan, a co gorsze w ogole nie wiem od czego
    zaczac i gdzie sie udac? Sad? Jakis urzad? Notariusz?

    Moj ojciec mieszkał w mieszkaniu zakładowym. Jego żona a moja mama nie
    mieszkała z nim od ponad roku (była zemeldowana gdzie indziej), ale nie byli
    ani rozwiedzeni ani w separacji. Ja też byłem zameldowany w innym miejscu.
    Wczesniej oboje z mama mieszkalismy z ojcem w tym mieszkaniu zakladowym
    przez wiele lat. Dodatkowo mam piecioro przyrodniego rodzenstwa (z dwoch
    poprzednich malzenstw), ale oni nigdy w tym mieszkaniu nie mieszkali. Wydaje
    mi sie ze ani ja ani mama ani nikt z pozostalych dzieci ojca nie ma zadnych
    praw do mieszkania (bylismy zameldowani w innych miejscach) i po prostu
    musimy je oproznic i pozostawic bylemu zakladowi pracy ojca (nie pracowal
    tam w momencie smierci, od wielu lat byl na emeryturze). Czy mam racje?

    Dodatkowo ojciec byl wlascicielem garazu oraz samochodu. Chcialbym sprzedac
    lub dac komus te rzeczy, ale prawdopodobnie nie moge (pozostale rodzenstwo).
    Ustalilismy ze wszystkim mam sie zajac ja i dysponowac wszystkim co po ojcu
    zostalo. Czy zeby to robic musze miec od nich jakis dokument/pisemna
    deklaracje?

    Co z kontami bankowymi, na ktore nie bylo zadnych upowaznionych osob?

    Co z kredytami ktore zaciagnal ojciec?

    Jeszcze raz podkreslam, że wszystkim bede zajmowal sie ja i moja mama
    (formalnie tylko jedno z nas zeby wszystko ulatwic), pytanie tylko co trzeba
    zrobic zeby mozna bylo w ogole zaczac tym co zostalo po ojcu dysponowac?
    Tato nie zostawil testamentu ani zadnej informacji na powyzsze tematy.

    Bede bardzo wdzieczny za kazda pomoc.
    Z góry dziekuje i pozdrawiam,
    DD

  • 2. Data: 2004-12-12 20:49:10
    Od: "Jan Kowalski" <p...@g...pl>

> [...]
    > miejscach) i po prostu musimy je oproznic i pozostawic bylemu zakladowi
    > pracy ojca (nie pracowal tam w momencie smierci, od wielu lat byl na

    CO do zasady masz rację, ale jeśli dałoby sie skombinowac świadków, którzy
    potwierdziliby, że mieszkałaś tam z ojcem w chwili jego śmierci a
    zameldowani ebyło fikcyjne, to można się pokusić o wystąpienie z powództwem
    o stwierdzenie wstąpienia w stosunek najmu.

> [...]
    > rodzenstwo). Ustalilismy ze wszystkim mam sie zajac ja i dysponowac
    > wszystkim co po ojcu zostalo. Czy zeby to robic musze miec od nich jakis

    Trzeba wystąpić do sądu z wnioskiem o stwierdzenie nabycia spadku(wzór: Wzór
    wniosku: http://www.poradaprawna.pl/index_download.php?co=opi
    s&id=261
    ) i w czasie postępowania Twoje rodzeństwo odrzuci spadek, wtedy będziesz
    jedynym spadkobiercą i będziesz mogła podejmowa decyzje jednoosobowo. Ale
    uwaga, jesli, jak piszesz, są kredyty, to warto się zabezpieczyć i złożyć
    oświadczenie przed sądem o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza (z
    ograniczeniem odpowiedzialności za długi spadkowe do wysokości wartości
    aktywów spadku).

    > Co z kontami bankowymi, na ktore nie bylo zadnych upowaznionych osob?

    Przechodza na spadkobiercę, ewentualnie wskazane osoby uposażone.

    > Co z kredytami ktore zaciagnal ojciec?

    Przechodzą na spadkobiercę. Patrz przyjęcie spadku z dobrodziejstwem
    inwentarza wyżej.

    Powodzenia,

    M.