  • 1. Data: 2002-08-05 07:44:52
    Temat: Skanowanie portów serwera a prawo
    Od: lutek <l...@j...na.www.NOSPAM>

    jak to jest w polskim prawie

    wlasnie dyskutuje z kolega twierdzac ze skanowanie portow w komputerze
    jest proba wlamania, czy to jest karane?

    Mariusz Mielnik
    flashZONE.pl ... i masz wszystko czego potrzebujesz

  • 2. Data: 2002-08-05 08:51:24
    Temat: Re: Skanowanie portów serwera a prawo
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...nospam.pl>

    Uzytkownik "lutek" <l...@j...na.www.NOSPAM> napisal w wiadomosci
    > jak to jest w polskim prawie
    >
    > wlasnie dyskutuje z kolega twierdzac ze skanowanie portow w komputerze
    > jest proba wlamania, czy to jest karane?

    Moim prywatnym zdaniem, ktore wielokrotnie na tej i innych grupach
    ujawnialem - nie jest to proba wlamania. i nie jest to karane. Skan portow
    (jednorazowy) to normalne przetestowanie na ktorym porcie co sie wita. To
    normalne narzedzie administartora systemu. Ciagle skanowanie moze byc juz
    uciazliwe i podchodzic pod DOS. ale jednorazowe hmm.. to tak jakby uznac
    wejscie na strone www na porcie 80 serwera za atak.
    - jak powiedzialem - to moje prywatne zdanie i poszczegolne sytuacje nalezy
    rozpatrywac indywidualnie w oparciu o dany stan faktyczny. Nie kazde
    "skanowanie" portow bedzie dzialaniem administracyjnym, tak jak nie kazde
    wykorzystywanie narzedzi administratora bedzie dzialaniem legalnym....

    Piotr VaGla Waglowski | vagla [at] vagla.pl | ICQ: 30733977
    VaGla.pl Prawo i Internet | http://www.vagla.pl | IRC: #wiaraa #warszawa
    Internet Society Poland, Member of the Board | http://www.isoc.org.pl

  • 3. Data: 2002-08-05 12:05:12
    Od: lutek <l...@j...na.www.NOSPAM>

    On Mon, 5 Aug 2002 10:51:24 +0200, "Piotr 'VaGla' Waglowski"
    <v...@v...nospam.pl> wrote:

> [...]
    >"skanowanie" portow bedzie dzialaniem administracyjnym, tak jak nie kazde
    >wykorzystywanie narzedzi administratora bedzie dzialaniem legalnym....

    w pewnym sensie tak, jezeli skanowanie jest np. zapowiedziane, jezeli
    nie to uwazam ze powinno byc karane wg mnie jest to chec znalezienia
    np. dziury w systemie.

    analogia:
    podchodze do obcego samochodu i probuje wciskac swoje kluczyki zeby
    zobaczyc czy pasuja.

    aa mowiac skanowanie mam na mysli nie sprawdzenie 10 portow ale
    przejechanie po np. 1000 i +.

  • 4. Data: 2002-08-05 13:53:04
    Od: Krzysztof Drewicz <h...@d...devel.raszyn.pl>

    In article <ailecg$7pt$1@news2.ipartners.pl>, Piotr 'VaGla' Waglowski wrote:

> [...]
    > uciazliwe i podchodzic pod DOS. ale jednorazowe hmm.. to tak jakby uznac

    Co więcej, zerknijcie na to:
    (wchodzę sobie na serwer irc)
    Aug 4 19:30:07 dragon oidentd[8912]: Connection from warszawa.irc.pl
    (194.145.96.67):0
    Aug 4 19:30:08 dragon wwwoffled[3503]: HTTP Proxy connection rejected
    from host warszawa.irc.pl (194.145.96.67).

    Jest to przyjęte, nie tylko u Nas, sprawdzenie identa oraz próba użycia
    klienta jako serwer proxy.

    Aug 4 19:30:15 dragon oidentd[8931]: Connection from irc2.easynews.com
    (140.99.102.4):0
    Aug 4 19:30:51 dragon oidentd[8936]: Connection from irc.erols.com
    (207.96.122.250):0
    Aug 4 19:31:47 dragon wwwoffled[3503]: HTTP Proxy connection rejected
    from host proxyscan.undernet.org (193.109.122.5).

    Podobnie gdy próbujesz wysłać pocztę, niektóre serwery sprawdzają co
    jest po drugiej stronie, czy adres nadawcy jest dobry.

    > wejscie na strone www na porcie 80 serwera za atak.

    Podanie złego url też nie jest niczym strasznym, odpowiedź 404 'Not
    Found' albo '403 Forbidden' i zmiana zakładki, powiedziałbym że normalna
    rzecz, ale jeśli ktoś wysyła na ślepo 1000 zapytań zmieniając np
    parametry wywołania skryptu żeby np zdobyć bazę kodów pocztowych
    (numerów kont etc), to jakby szedł parkingiem i próbował otwierać każde
    drzwi.

> [...]
    > "skanowanie" portow bedzie dzialaniem administracyjnym, tak jak nie kazde
    > wykorzystywanie narzedzi administratora bedzie dzialaniem legalnym....

    Przecież jeśli ktoś włącza się do sieci, obojętnie jakiej, to zgadza się
    np że raz na 5 lat ktoś do niego o 2 w nocy zadzwoni i powie 'pomyłka'.
    Po 3 takim telefonie założyłem automatyczną sekretarkę po 1 sygnale,
    od 24:00 do 6:00 ;-).
    Sytuacja podobna jest w sieciach komórkowych, przecież widać na ogół
    skąd przychodzi połączenie (pakiet) i można nie odbierać (skonfigurować
    serwer/firewall).

    IMO: uznanie skanu portów za próbę włamania i straszenie
    Sądem/Prokuratorem/Policją świadczy tylko o nikłym poziomie zabezpieczeń,
    co z tego że podczas 2h sesji dial-up potrafią mnie jakieś komputery z .tw
    odpytać o proxy/ identa czy system operacyjny, albo np próbują ściągnąć
    statystykę wykorzystania łącza z routera, automat odnotuje i powie nie!.

    hunter

    PS. czy ktoś może wskazać inne niż 3 paragrafy z KK o AFAIR
    'dostępie do /zniszczeniu informacji do której jest się nie powołanym'
    (oraz o szczególnym znaczeniu dla obronności Państwa) mówiące cokolwiek
    o próbie włamania?

    --
    Krzysztof Drewicz
    h...@p...org.pl

  • 5. Data: 2002-08-05 14:04:36
    Od: "IYIS" <m...@w...pl>

    > w pewnym sensie tak, jezeli skanowanie jest np. zapowiedziane,
    jezeli
    > nie to uwazam ze powinno byc karane wg mnie jest to chec znalezienia
    > np. dziury w systemie.

    Nieprawda!! Jest to chec znalezienia uruchomionych uslug na danym
    serwerze.
    To nie jest to samo.

    > analogia:

    Zostawmy moze wszelkie smieszne analogie ...

    --
    _
    |\ /| (_ m...@w...pl
    ___________________________
    Ziemia jest pieklem innego swiata

  • 6. Data: 2002-08-05 14:49:11
    Od: lutek <l...@j...na.www.NOSPAM>

    On Mon, 5 Aug 2002 16:04:36 +0200, "IYIS" <m...@w...pl> wrote:

    >jezeli
    >>

    >Nieprawda!! Jest to chec znalezienia uruchomionych uslug na danym
    >serwerze.
    >To nie jest to samo.

    baaardzo zadko sa takie checi... prosciej jest mail:a...@h...pl, nie
    mniej chcialem sie dowiedziec jak to jest wg prawa.

    jezeli to jest odp. to thx

    >Zostawmy moze wszelkie smieszne analogie ...

    bo ja wiem czy jest ona smieszna, mnie nie bawi...

  • 7. Data: 2002-08-05 15:34:40
    Od: "IYIS" <m...@w...pl>

    > baaardzo zadko sa takie checi... prosciej jest mail:a...@h...pl,
    nie
    > mniej chcialem sie dowiedziec jak to jest wg prawa.

    To powiedz co rozumiesz pod pojeciem : "dziura w systemie" ???

    --
    _
    |\ /| (_ m...@w...pl
    ___________________________
    Ziemia jest pieklem innego swiata

  • 8. Data: 2002-08-06 07:35:14
    Od: lutek <l...@j...na.www.NOSPAM>

    On Mon, 5 Aug 2002 17:34:40 +0200, "IYIS" <m...@w...pl> wrote:

    >nie
    >
    >To powiedz co rozumiesz pod pojeciem : "dziura w systemie" ???

    no coz, poleglem ;-)

    jednym slowem mozna skanowac porty, a jedyna restrykcja jest odciecie
    dostepu do tego serwera przed admina.

  • 9. Data: 2002-08-06 10:17:47
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...nospam.pl>

    http://www.vagla.pl/publikacje.htm :))

  • 10. Data: 2002-08-06 10:25:37
    Od: Marcin <s...@f...id.pl_to_nie>

    Piotr 'VaGla' Waglowski oznajmił::

    > http://www.vagla.pl/publikacje.htm :))

    wskazałbym jeszcze posty Experta na ten temat
    (ewentualnie Jacka :-) )

    warto poszukać na stronie
    http://xox.pl/~zamsz/

    pozdrawiam

    marcin

    ps. specjalnie dla mych kolegów po fachu:
    powyższe to jest żart / dowcip / oświadczenie złożone "nie na serio"

    --
    Zdelegalizować delimitery!

    fanatic OE user