eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › Sąd Najwyższy skierował kolejne bardzo ważne pytanie prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości UE
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 1

  • 1. Data: 2019-06-28 16:47:16
    Temat: Sąd Najwyższy skierował kolejne bardzo ważne pytanie prejudycjalne do Trybunału Sprawiedliwości UE
    Od: u2 <u...@o...pl>

    https://www.iustitia.pl/79-informacje/3133-sad-najwy
    zszy-skierowal-kolejne-pytanie-prejudycjalne-do-tryb
    unalu-sprawiedliwosci-ue


    Sąd Najwyższy skierował kolejne bardzo ważne pytanie prejudycjalne do
    Trybunału Sprawiedliwości UE
    26.06.2019 Informacje

    W postanowieniu z dnia 21 maja 2019 r w sprawie III CZP 25/19 Sąd
    Najwyższy wystąpił do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z
    pytaniem prejudycjalnym:

    czy art. 2, art. 6 ust. 1 i 3 oraz art. 19 ust. 1 drugi akapit Traktatu
    o Unii Europejskiej w związku z art. 47 Karty Praw Podstawowych Unii
    Europejskiej i z art. 267 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
    należy interpretować w ten sposób, że nie jest sądem niezawisłym,
    bezstronnym i ustanowionym uprzednio na mocy ustawy w rozumieniu prawa
    Unii Europejskiej sąd, w którego jednoosobowym składzie zasiada osoba
    powołana do pełnienia urzędu sędziego z rażącym naruszeniem reguł prawa
    Państwa Członkowskiego dotyczących powoływania sędziów, w szczególności
    polegającym na powołaniu tej osoby do pełnienia urzędu sędziego mimo
    uprzedniego zaskarżenia do właściwego sądu krajowego (Naczelnego Sądu
    Administracyjnego) uchwały organu krajowego (Krajowej Rady Sądownictwa)
    obejmującej wniosek o jej powołanie do pełnienia urzędu sędziego, mimo
    wstrzymania wykonania tej uchwały zgodnie z prawem krajowym oraz mimo
    niezakończenia postępowania przed właściwym sądem krajowym (Naczelnym
    Sądem Administracyjnym) przed doręczeniem aktu powołania?

    Sąd Najwyższy zwrócił uwagę, że pomimo uprzedniego zaskarżenia w całości
    uchwały KRS nr 331/2018 do Naczelnego Sąd Administracyjnego, pomimo
    wstrzymania jej wykonania przez ten Sąd i pomimo niezakończenia
    postępowania przed tym Sądem, Prezydent RP w dniu 10 października 2018
    r. wręczył akty powołania do pełnienia urzędu sędziego Sądu Najwyższego
    w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych osobom objętym
    wnioskiem W. Ż. o wyłączenie. A. S. został powołany przez Prezydenta RP
    do pełnienia urzędu sędziego Sądu Najwyższego z rażącym naruszeniem
    reguł prawa polskiego dotyczących powoływania sędziów (art. 179
    Konstytucji RP).

    Konsekwencją tego może być konieczność uznania, że orzeczenia wydawane
    przez Sąd Najwyższy w składzie złożonym wyłącznie z osób powołanych do
    tego Sądu w okolicznościach takich, w których powołany został A. S., lub
    podobnych, są orzeczeniami prawnie nieistniejącymi, gdyż pochodzącymi od
    osoby niebędącej sędzią lub osób niebędących sędziami.

    Stwierdzenie, że powołanie A. S. do pełnienia urzędu sędziego Sądu
    Najwyższego nastąpiło z rażącym naruszeniem prawa polskiego, w ocenie
    Sądu Najwyższego, może uzasadniać wniosek, że udział takiej osoby w
    składzie orzekającym powoduje, iż nie można mówić o sądzie, który jest
    ustanowiony zgodnie z prawem w rozumieniu prawa Unii Europejskiej.

    http://sn.pl/sites/orzecznictwo/Orzeczenia3/III%20CZ
    P%2025-19.pdf

    Sygn. akt III CZP 25/19

    POSTANOWIENIE

    składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego






    Dnia 21 maja 2019 r.

    Sąd Najwyższy w składzie:

    Prezes SN Dariusz Zawistowski (przewodniczący)

    SSN Dariusz Dończyk SSN Jacek Gudowski

    SSN Wojciech Katner

    SSN Agnieszka Piotrowska

    SSN Karol Weitz (sprawozdawca)

    SSN Mirosława Wysocka

    Protokolant Iwona Budzik

    przy udziale prokuratora Prokuratury Krajowej Bożeny Góreckiej

    w Izbie Cywilnej na posiedzeniu jawnym w dniu 21 maja 2019 r.,

    rozpoznając zagadnienie prawne przedstawione przez Sąd Najwyższy

    postanowieniem z dnia 20 marca 2019 r., sygn. akt III CO 121/18,

    do rozstrzygnięcia składowi powiększonemu,

    w postępowaniu o wyłączenie sędziów Sądu Najwyższego w Izbie Kontroli
    Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych (...)

    w sprawie z odwołania W. Ż.

    od uchwały Krajowej Rady Sądownictwa nr (...)/2018,

    "1. Czy postanowienie o odrzuceniu wniesionego do Sądu Najwyższego
    odwołania od uchwały Krajowej Rady Sądownictwa, wydane w jednoosobowym
    składzie, w którym zasiadała osoba powołana do pełnienia urzędu sędziego
    Sądu Najwyższego mimo uprzedniego zaskarżenia do Naczelnego Sądu
    Administracyjnego uchwały Krajowej Rady Sądownictwa obejmującej wniosek
    o powołanie tej osoby do pełnienia urzędu sędziego Sądu Najwyższego i
    niezakończenia postępowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym do
    chwili doręczenia aktu powołania, istnieje w znaczeniu prawnoprocesowym
    i kończy postępowanie wszczęte wniesieniem tego odwołania?

    Czy znaczenie dla rozstrzygnięcia zagadnienia określonego w punkcie
    1 ma okoliczność, że Naczelny Sąd Administracyjny przed doręczeniem aktu
    powołania do pełnienia urzędu sędziego Sądu Najwyższego wstrzymał
    wykonanie uchwały Krajowej Rady Sądownictwa na podstawie art. 388 § 1 w
    związku z art. 39821 k.p.c. i z art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 11 maja
    2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (jedn. tekst: Dz.U. z 2019 r.,
    poz. 84)?"

    na podstawie art. 267 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
    zwraca się do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z następującym
    pytaniem prawnym:

    czy art. 2, art. 6 ust. 1 i 3 oraz art. 19 ust. 1 drugi akapit Traktatu
    o Unii Europejskiej w związku z art. 47 Karty Praw Podstawowych Unii
    Europejskiej i z art. 267 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
    należy interpretować w ten sposób, że nie jest sądem niezawisłym,
    bezstronnym i ustanowionym uprzednio na mocy ustawy w rozumieniu prawa
    Unii Europejskiej sąd, w którego jednoosobowym składzie zasiada osoba
    powołana do pełnienia urzędu sędziego z rażącym naruszeniem reguł prawa
    Państwa Członkowskiego dotyczących powoływania sędziów, w szczególności
    polegającym na powołaniu tej osoby do pełnienia urzędu sędziego mimo
    uprzedniego zaskarżenia do właściwego sądu krajowego (Naczelnego Sądu
    Administracyjnego) uchwały organu krajowego (Krajowej Rady Sądownictwa)
    obejmującej wniosek o jej powołanie do pełnienia urzędu sędziego, mimo
    wstrzymania wykonania tej uchwały zgodnie z prawem krajowym oraz mimo
    niezakończenia postępowania przed właściwym sądem krajowym (Naczelnym
    Sądem Administracyjnym) przed doręczeniem aktu powołania?



    Z uzasadnienia:

    Pomimo uprzedniego zaskarżenia w całości uchwały KRS nr 331/2018 do
    Naczelnego Sąd Administracyjnego (pkt 3), pomimo wstrzymania jej
    wykonania przez ten Sąd (pkt 4) i pomimo niezakończenia postępowania
    przed tym Sądem, Prezydent RP w dniu 10 października 2018 r. wręczył
    akty powołania do pełnienia urzędu sędziego Sądu Najwyższego w Izbie
    Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych osobom objętym wnioskiem W.
    Ż. o wyłączenie.

    Sąd Najwyższego - przyjął, że A. S. został powołany przez Prezydenta RP
    do pełnienia urzędu sędziego Sądu Najwyższego z rażącym naruszeniem
    reguł prawa polskiego dotyczących powoływania sędziów (został naruszony
    art. 179 Konstytucji RP w dwojaki sposób). Według Sądu Najwyższego
    każde z przedstawionych naruszeń stanowiło samo w sobie złamanie
    najważniejszych zasad rządzących postępowaniem nominacyjnym sędziów w
    Polsce - w tym wypadku w odniesieniu do sędziów Sądu Najwyższego.
    Naruszenia te są przy tym tylko jednym z elementów wskazujących na to,
    że postępowanie nominacyjne A. S. dotknięte było fundamentalnymi wadami
    prawnymi.

    O rażącym charakterze naruszeń reguł prawa polskiego odnoszących się do
    powoływania sędziów, rozpatrywanych w niniejszej sprawie, świadczy nie
    tylko to, że naruszenia te dotykają fundamentalnych, mających walor
    konstytucyjny, zasad kształtowania składu osobowego władzy sądowniczej,
    lecz również to, że są to naruszenia intencjonalne, tj. podjęte z
    zamiarem unicestwienia skutków kontroli sądowej uchwały KRS nr 331/2018
    przez Naczelny Sąd Administracyjny.

    Konsekwencją tego może być konieczność uznania, że orzeczenia wydawane
    przez Sąd Najwyższy w składzie złożonym wyłącznie z osób powołanych do
    tego Sądu w okolicznościach takich, w których powołany został A. S., lub
    podobnych, są orzeczeniami prawnie nieistniejącymi, gdyż pochodzącymi od
    osoby niebędącej sędzią lub osób niebędących sędziami.

    Sąd mający ustawową podstawę prawną (art. 19 ust. 1 akapit drugi TUE), a
    tym samym ustanowiony uprzednio na mocy ustawy (art. 47 akapit drugi
    KPP), to sąd, do którego sędziów powołuje się zgodnie z właściwymi
    przepisami zawartymi w prawie krajowym. Z wymagania tego wynika zasada,
    że sędzia musi być mianowany zgodnie z prawem (wyrok z dnia 23 stycznia
    2018 r., T-639/16 P, FV p. Radzie Unii Europejskiej, pkt 68, i powołane
    w tym wyroku orzeczenia Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, dalej
    jako: ,,ETPCz", wydane na tle art. 6 ust. 1 EKPCz).

    Sposób powoływania sędziów i przestrzeganie ustanowionych w tym zakresie
    reguł prawa ma fundamentalne znaczenie z punktu widzenia gwarancji
    niezawisłości sądu, w tym wobec władzy wykonawczej (por. dodatkowo wyrok
    z dnia 13 grudnia 2012 r., T-199/11 P, Guido Strack p. Komisji
    Europejskiej, pkt 22), i jego bezstronności. W razie naruszenia reguł
    powoływania sędziów gwarancje te zostają podważone.

    Stwierdzenie, że powołanie A. S. do pełnienia urzędu sędziego Sądu
    Najwyższego nastąpiło z - przedstawionych powyżej przyczyn - z rażącym
    naruszeniem prawa polskiego, w ocenie Sądu Najwyższego, może uzasadniać
    wniosek, że udział takiej osoby w składzie orzekającym powoduje, iż nie
    można mówić o sądzie, który jest ustanowiony zgodnie z prawem w
    rozumieniu prawa Unii Europejskiej (por. wydany na tle art. 6 ust. 1
    EKPCz wyrok ETPCz z dnia 12 marca 2019 r., Guđmundur Andri Ástráđsson p.
    Islandii, skarga nr 26374/18).


    --
    I love love

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1