  • 1. Data: 2009-08-29 14:24:42
    Temat: Rozprawa przeciw warsztatowi samochodowemu
    Od: Monika <m...@a...pl>

    Witam,
    Mam problem z nieuczciwym właścicielem warsztatu samochodowego. Oddałam
    samochód do naprawy blacharskiej. Samochód został przez blacharza
    rozłożony na części, ale naprawa nie jest zakończona. Blacharz unika
    kontaktu. Obecnie kieruję sprawę na drogę postępowania sądowego.
    Nadmieniam, że wyczerpałam wszystkie możliwości polubownego załatwienia
    sprawy (dodatkowe terminy, wezwania do dokończenia naprawy, sąd
    konsumencki). W związku z tym mam pytania:

    1. Właściciel warsztatu zamknął działalność gospodarczą. Czy w takiej
    sytuacji mogę mimo wszystko żądać dokończenia naprawy?

    2. Jeżeli w swym pozwie zażądam dokończenia naprawy w określonym czasie
    i sąd wyda taki wyrok, to co się stanie (co powinnam zrobić), jeżeli
    samochód nadal nie będzie naprawiony? Jakie są, po wyroku, możliwości
    wyegzekwowania naprawy, jakie uprawnienia mi wtedy przysługują?

    3. Czy w swym pozwie mogę żądać odszkodowania od warsztatu samochodowego
    za niemożność korzystania z samochodu, w związku z posiadaniem którego
    muszę ponosić pewne koszty (raty, ubezpieczenie OC)

    4. Czy mogę dochodzić zwrotu kosztów za prawdopodobną wymianę niektórych
    elementów, wynikającą z długoterminowego przestoju samochodu - mam tu na
    myśli totalnie pordzewiałe hamulce, zapewne rozładowany i zasiarczony
    akumulator itp. (samochód stoi już ponad rok!)?

    Chciałabym tu dodać, że próbowałam znaleźć warsztat zastępczy i
    dokończyć naprawę na koszt nieuczciwego zleceniobiorcy. Niestety, nie
    udało mi się takowego znaleźć.

    Pozdrawiam
    Monika

  • 2. Data: 2009-09-01 00:22:49
    Temat: Re: Rozprawa przeciw warsztatowi samochodowemu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 29 Aug 2009, Monika wrote:

    > W związku z tym mam pytania:
    >
    > 1. Właściciel warsztatu zamknął działalność gospodarczą. Czy w takiej
    > sytuacji mogę mimo wszystko żądać dokończenia naprawy?

    IMO (prawnikiem nie jestem, DG prowadzę) - oczywiście tak.
    Zobowiązanie ma charakter cywilnoprawny, i to czy jest realizowalne
    *w formie* w której zostało zawarte jest trzeciorzędne.
    Jak nie prowadzi DG - może komuś powierzyć wykonanie.
    W przepisach dot. umowy o dzieło nie widać zastrzeżenia dotyczącego
    umowy zlecenia (powierzenie realizacji zlecenia wymaga zgody
    klienta!), wystarczy że wykonawca ponosi odpowiedzialność
    - oczywiście o ile inaczej nie zapisano w umowie ("...nie powierzy
    osobom trzecim...") bądź jakoś szczególnie nie wynika z osobistych
    cech umowy.
    IMVHO (przynajmniej podatkowo) zarobek z tej umowy będzie dochodem
    z DG (mimo nieprowadzenia DG, to nie jedyny wyjątek :))

    > 2. Jeżeli w swym pozwie zażądam dokończenia naprawy w określonym czasie i sąd
    > wyda taki wyrok

    Na mój rozum takie żądanie zgłasza się "wprost" do pozwanego.
    A co dalej?
    Polecałbym:
    _117.html
    ...art.636

    > Chciałabym tu dodać, że próbowałam znaleźć warsztat zastępczy i dokończyć
    > naprawę na koszt nieuczciwego zleceniobiorcy. Niestety, nie udało mi się
    > takowego znaleźć.

    Znaczy co, nikt nie chciał naprawić, czy nikt nie chciał wziąć na
    siebie obowiązku użerania się z zapłatą?
    Sądzę że nie sądzisz, że sąd komuś nakaże "pan sobie zapłatę
    weźmie od firmy X".

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2009-09-01 11:13:14
    Od: Monika <m...@a...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Na mój rozum takie żądanie zgłasza się "wprost" do pozwanego.
    > A co dalej?
    > Polecałbym:
    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-cywilny-1_2
    _117.html
    > ...art.636

    Takie żądania były kierowane do pozwanego kilkukrotnie, w tym,
    oczywiście, w formie pisemnej. Dlatego nie widzę innej możliwości, niż
    zobowiązanie przez sąd.

> [...]
    > siebie obowiązku użerania się z zapłatą?
    > Sądzę że nie sądzisz, że sąd komuś nakaże "pan sobie zapłatę

    Raczej chodzi o to, że nikt nie chce wziąć czegoś, co inny rozbabrał. A
    rozbabrał bardzo. Ja ze swojej strony jestem gotowa wyłożyć całość
    należności za naprawę, a ścigać tego typa na własną rękę, bynajmniej nie
    przerzucając odpowiedzialności za to na kogokolwiek innego. I,
    oczywiście, nawet nie przyszło mi do głowy, by sąd nakazał rozwiązanie,
    o jakim mówisz.

    Pozdrawiam
    Monika