  • 1. Data: 2019-07-18 23:59:33
    Temat: Rozdzielczość majątkowa a dziedziczenie przez dzieci
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Jest sobie pani posiadająca z byłym małżonkiem jedno dorosłe i jedno
    niepełnoletnie dziecko. Dzieci mieszkają u ojca. Pani nie posiada
    majątku. Z obecnym małżonkiem ma rozdzielczość majątkową. Obecny
    małżonek nie posiada dzieci, oboje też nie posiadają wspólnych. Czy
    dzieci będą dziedziczyły część majątku pana, jeśli pani umrze?

    Bo jeśli pan umrze, to oczywiste jest, że dziedziczy pani. No i
    oczywistem jest, że gdyby pani posiadała majątek, to dziedziczy i
    pan i jej dzieci. Ale w powyższej sytuacji założenie jest inne, stąd
    wątpliwości i pytanie.

    Zbyszek
    PGP key: 0xDCEF4E65

  • 2. Data: 2019-07-19 00:27:24
    Od: u2 <u...@o...pl>

    https://www.youtube.com/watch?v=4PZb0tkxuUk

    --
    I love love

  • 3. Data: 2019-07-19 09:31:00
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A skąd oczywiste?
    Pan mógł spisać testament na kogokolwiek lub na lux veritatis i wcale nie mówić o tym
    swojej Pani.
    Poza tym dopóki żyje, to jeszcze może zdążyć przehulać.
    Lub wnieść o separację, którą na 99% dostanie.
    Lub wszystko wydać na przedłużenie życia o trzy miesiące.
    I jeszcze się zadłużyć na tyle, że żona będzie wdzięczna za rozdzielność majtkową.

    BTW czy i jak orzeczenie o separacji (dla ułatwienia prawomocne) wpływa na
    dziedziczenie?

    -----

  • 4. Data: 2019-07-19 11:45:59
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > małżonek nie posiada dzieci, oboje też nie posiadają wspólnych. Czy
    > dzieci będą dziedziczyły część majątku pana, jeśli pani umrze?

    Jeśli matka umrze, to dzieci będą dziedziczyły jako zstępni to, co by
    dziedziczyła matka. Pytanie, czy cokolwiek by dziedziczyła, bo
    faktycznie, jak tu napisano, istnieje kilka innych możliwości.

  • 5. Data: 2019-07-19 12:41:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...

    >Jeśli matka umrze, to dzieci będą dziedziczyły jako zstępni to, co by
    >dziedziczyła matka.

    A jak sie mąz drugi raz ozeni ?

    Bez rozdzielnosci - matka ma polowe majatku wspolnego, i dziedzicza po
    niej dzieci i mąz.

    Mąż sie teraz znów żeni .. i moze jeszcze nowe dzieci bedzie mial ...
    i umiera ...

    J.

  • 6. Data: 2019-07-19 13:03:49
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 19 lipca 2019 11:46:01 UTC+2 użytkownik Robert Tomasik napisał:

    > Jeśli matka umrze, to dzieci będą dziedziczyły jako zstępni to, co by
    > dziedziczyła matka. Pytanie, czy cokolwiek by dziedziczyła, bo
    > faktycznie, jak tu napisano, istnieje kilka innych możliwości.

    Chyba trochę przesadziłeś, oczywiście jeśli chodzi o dziedziczenie ustawowe.
    "Dzieci pani", czyli pasierbowie pana, dziedziczyć mogą - ale nie jako zstępni pani,
    bo do dziedziczenia ustawowego powołani są tylko "rodzeni" zstępni, ale jako
    pasierbowie. Ale pasierbowie są w kolejce prawie na samym końcu, jedynie przed gminą
    i Skarbem Państwa - i tylko w wypadku, gdy oboje ich rodziców nie dożyło otwarcia
    spadku. Więc również pan nie może ożenić się ponownie, nie może mieć rodziców,
    rodzeństwa i zstępnych rodzeństwa ani dziadków.

    Tak się zastanawiałem nad tym, czy gdy pani umrze to jej dzieci w ogóle pozostaną
    pasierbami pana - ale skoro ustawa mówi o tym, że pasierbowie dziedziczą tylko wtedy,
    gdy umrze ich oboje rodziców, to raczej tak.
    Więc pasierbem stajesz się nie z własnej woli i pozostajesz aż do śmierci małżonka
    rodzica...

  • 7. Data: 2019-07-19 14:03:00
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A są pasierbami skoro żyje ich naturalny ojciec i co więcej sprawuje opiekę?
    Tak swoją drogą trąci nutką "mamy w d... nowego facia mamy i nie damy mu szklanki
    herbaty, ale kasia się nam należy bo tak".

    -----

  • 8. Data: 2019-07-19 14:57:25
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 19 lipca 2019 14:03:03 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

    > A są pasierbami skoro żyje ich naturalny ojciec i co więcej sprawuje opiekę?

    Hmm, nie jestem pewien, ale chyba są.
    Pytanie, czy taki stosunek powinowactwa nakłada jakieś obowiązki?
    Nie ma się przecież na niego żadnego wpływu, tak jak np. na wybór szwagra (tzn. męża
    siostry, a nie brata żony - bo na to jednak jest ;) w przeciwieństwie np. do
    małżeństwa.
    No i pisałem też, że pasierbowie dziedziczą po ojczymie tylko wtedy, gdy ich oboje
    rodziców nie dożyło otwarcia spadku.

    > Tak swoją drogą trąci nutką "mamy w d... nowego facia mamy i nie damy mu szklanki
    herbaty, ale kasia się nam należy bo tak".

    Tu już spytaj ustawodawcę, co mu przyświecało, gdy coś takiego do KC dopisywał.
    Dziedziczenie ustawowe jest jakimś kompromisem - i to przygotowanym dla
    nieodpowiedzialnych ludzi, bo odpowiedzialni napiszą testament (choć tym też się
    musieli wtrącić pod postacią nieszczęsnego zachowku).
    No i oczywiście spadek zawsze można odrzucić - co w przypadku pasierba jest łatwe, bo
    nie wiąże się z konsekwencjami dla kogokolwiek innego - w przeciwieństwie np. do
    dziecka, które ma już własne dziecko.

  • 9. Data: 2019-07-19 23:17:09
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19.07.2019 o 12:41, J.F. pisze:

    > A jak sie mąz drugi raz ozeni?

    Wcześniej będzie się jednak chyba musiał rozwieść, wiec nadal ma jedną
    żonę :-)

    > Bez rozdzielnosci - matka ma polowe majatku wspolnego, i dziedzicza po
    > niej dzieci i mąz.

    Dlatego bez rozdzielności jest tak, że żona dziedziczy połowę plus część
    drugiej połowy dzieloną na nią i dzieci. Przy rozdzielności dzieli sie
    cały majątek na części dla żony i dzieci.

    > Mąż sie teraz znów żeni .. i moze jeszcze nowe dzieci bedzie mial ... i
    > umiera ...

    No to połowę bieże aktualna żona, a resztę dzieli się na wszystkich
    zstępnych, czyli wszystkie dzieci.

  • 10. Data: 2019-07-19 23:19:10
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19.07.2019 o 13:03, Dawid Rutkowski pisze:

> [...]
    > spadku. Więc również pan nie może ożenić się ponownie, nie może mieć
    > rodziców, rodzeństwa i zstępnych rodzeństwa ani dziadków.

    Ale jeśli matka pasierbów zmarła, to jej dzieci dziedziczą po swojej mamie.

> [...]
    > raczej tak. Więc pasierbem stajesz się nie z własnej woli i
    > pozostajesz aż do śmierci małżonka rodzica...

    O ile nie ma on swoich dzieci, to mniej więcej tak to działa.