  • 1. Data: 2005-03-10 16:02:36
    Temat: Rownowazny czas pracy, a doba pracownicza
    Od: Bartlomiej Czardybon <N...@N...net>

    Witam,

    Nurtuje mnie problem nastepujacy (w skrocie): czy osoba pracujaca w rownowaznym
    czasie pracy, ktora zaczyna w poniedzialek prace na 12:00 (8 godzin), a we
    wtorek na 8:00 (znow na 8 godzin) moze oczekiwac, ze pracodawca wyplaci jej
    dodatkowe 50% za 4 nadgodziny (od 8:00 do 12:00 w tej samej dobie pracowniczej)
    czy tez nie? Czy tak ulozone zmiany sa w ogole zgodne z prawem pracy?

    Kodeks pracy mowi, ze w rownowaznym czasie pracy mozna wydluzyc "dobowa norme
    czasu pracy" do 12 godzin na dobe (przy dobie zdefiniowanej w ten sposob, ze sa
    to 24 godziny od momentu rozpoczecia pracy). Oczywiscie mozna sobie
    te norme wydluzac o ile w ciagu tygodnia pracownik nie przepracuje
    wiecej niz sumarycznie 40 godzin - wiec w nastepnym dniu musi pracowac
    mniej ...

    Nigdzie nie widze zapisu, ze te 12 godzin musi byc w "jednym kawalku", a
    odnosnie przerw w pracy k.p. tez jednoznacznie mowi, ze w ciagu doby
    pracownikowi przysluguje conajmniej 11 godzin przerwy - wiec ten zapis
    tez bylby spelniony w moim hipotetycznym przypadku ...

    Jesli interpretacja w/w zapisow jest taka, ze zaczynajac prace
    w poniedzialek o 12:00 musze do piatku pracowac na 12:00 to chyba
    sie wybiore na Wiejska z jakas pikieta ! :)

    Co o tym myslicie?

    Pozdrawiam,
    --
    Bartek

  • 2. Data: 2005-03-10 17:20:19
    Temat: Re: Rownowazny czas pracy, a doba pracownicza
    Od: "tmk" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > w poniedzialek o 12:00 musze do piatku pracowac na 12:00 to chyba
    > sie wybiore na Wiejska z jakas pikieta ! :)

    Wybieraj się ...
    o ile wiem taka jest interpretacja stosowana przez np hipermarkety. Np w
    poniedziałek ,wtorek idę na 8 i pracuję ale nie dłużej niż 12 godzin .We
    wtorek okazuje się nagle że muszę być w pracy w środę o 6. Co się robi
    wpisuje się grafik pn,wt,sr na 6 a wejscie do pracy w pn i wt na 8.Jest po2
    godziny spóżnienia, ale zgodnie z kodeksem pracy. W czwartek mogę przyjść na
    6-7 czy nawet pózniej,jesli tylko miedzy wyjsciem z pracy a planowanym
    wejsciem jest 11 godzin.
    TMK