    From: "Czapla" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Rower, motorower czy motocykl?
    Date: 13 Jan 2005 09:37:41 +0100

    Witam.

    Jest tak:
    Mam zwykły rower z przyczepionym silniczkiem spalinowym. Sprzęt potrafi
    pojechać ze 30 km/h jeśli teren równy i jeśli nie ma wiatru, ma ze 20 cm
    pojemności. Po odciągnięciu jednej wajchy sprzęt zachowuje się jak zwykły
    rower. Pytanie brzmi: co to jest? (według prawa o ruchu drogowym). Dla mnie to
    dosyć istotna kwestia. Jeśli jest to motorower, to musiałbym go chyba
    zarejestrować, zapłacić podatek i ubezpieczenie, przyczepić tablicę
    rejestracyjną i kupić kask. Ponadto nie mógłbym jeździć drogami dla rowerów.
    Zwykłe motorowery, przynajmniej te produkowane przez ostatnie 40 lat nie
    umożliwiają jazdy bez silnika, tzn. za pomocą pedałów. Jaki dokument uprawnia
    do poruszania się tym sprzętem? Wyczytałem ostatnio na grupie rowerowej, że do
    jazdy motorowerem nie uprawnia prawo jazdy, nawet motocyklowe. Trzeba
    mieć ...kartę motorowerową, lub rowerową z czasów, gdy uprawniała ona do jazdy
    motorowerami. Mam oczywiście i taką kartę i prawko na motocykl tudzież
    samochód, ale co zabierać na wycieczki? Czy mogę tym wynalazkiem jeździć
    drogami dla rowerów (oczywiście jeśli używam silnika)? Bywają też sprzęty
    (piekielnie drogie) z elektrycznym silniczkiem wspomagającym rowerzystę. Moc
    jest porównywalna z tym moim (spalinowym) silniczkiem. Czy to też jest
    motorower? Znajomy policjant, przesłuchany w tej materii, po prostu zgłupiał,
    no ale on nie był z drogówki. Idzie sezon, ratujcie. Strasznie nie lubię płacić
    mandatów.

    Pozdrawiam

    Czapla