  • 1. Data: 2005-03-25 08:54:36
    Temat: Rejestracja stowarzyszenia
    Od: "Grupa w TP" <s...@p...onet.pl>

    Witam,

    mam następujący problem - Sąd Rejestrowy w Warszawie odmawia mi rejestracji
    Stowarzyszenia mimo spełnienia wszystkich wymogów formalnych.(15 osób
    fizycznych, statut, uchwały itd.) Uzasadnienie sądu jest następujące:
    zrzeszenie które występuje o rejestrację nie kwalifikuje się do formy
    prawnej stowarzyszenia, gdyż cele stowarzyszenia związane są z prowadzoną
    działalnością gospodarczą ich członków oraz przypuszczenie, iż w
    stowarzyszeniu członkostwo osób fizycznych będzie jedynie fasadowe a tak
    naprawdę podmiotami dominującymi w stowarzyszeniu będą osoby prawne, które
    jak wiadomo nie mogą być członkami zwykłymi stowarzyszenia.

    Może ktoś z własnej praktyki (teorie znam) jest w stanie mi udzielić
    informacji czy sąd ma prawo odmówić rejestracji stowarzyszenia w oparciu o
    przypuszczenia i czy mozna ingerować w cel stowarzyszenia. Nalezy zaznaczyć,
    iż Stowarzyszenie nie wnosiło o rejestrację w rejestrze przedsiębiorców.
    Zdaniem sądu właściwą formą byłaby izba gospodarcza. Po sprawdzeniu ustawy o
    izbach gospodarczych wiem, że osoby fizyczne nie prowadzące działalności
    gospodarczej nie mogą zakładać izby gospodarczej.

    Zastanawiam się czy zasadny byłby w takiej sytuacji sprzeciw od
    postanowienia referendarza.