  • Data: 2011-03-28 08:03:39
    Temat: Re: zgon a środki na koncie
    Od: "dK" <c...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "news" <color1@{wytnij.to}interia.pl> napisał w wiadomości
    news:imo6v4$7hp$1@news.vectranet.pl...
    witek pisze:

    > tak.
    > tylko w czym masz problem, że ci to nie odpowiada.

    nie odpowiada mi limit kwotowy, bo cała reszta dopiero po zakończeniu
    postępowania spadkowego. dlatego też pytam, czy rozwiązaniem i obejściem
    jest tu pełne dysponowanie rachunkiem przez spadkobiercę, który po
    prostu wypłaciłby sobie kasę od razu ?
    ==========================
    Prawo bankowe
    Art. 57. 1. W razie śmierci posiadacza rachunków oszczędnościowych, bank
    jest obowiązany wypłacić z tych rachunków:
    1) kwotę wydatkowaną na koszty pogrzebu posiadacza rachunku - osobie,
    która przedstawi rachunki stwierdzające wysokość poniesionych przez nią
    wydatków - w wysokości nieprzekraczającej kosztów urządzenia pogrzebu
    zgodnie ze zwyczajami przyjętymi w danym środowisku,
    2) kwotę nie wyższą niż przypadające na ostatni miesiąc przed śmiercią
    posiadacza rachunku dwudziestokrotne przeciętne miesięczne wynagrodzenie w
    sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku, ogłaszane przez Prezesa
    Głównego Urzędu Statystycznego, nieprzekraczającą jednak wysokości środków
    na rachunku - osobie, którą posiadacz rachunku wskazał w umowie.
    2. Przepis ust. 1 nie dotyczy rachunków, o których mowa w art. 52.
    3. Kwoty, o których mowa w ust. 1, nie wchodzą do spadku po posiadaczu
    rachunku.

    Ten limit jest ustawowy. Choć w tym miejscu ustawa jest w sprzeczności i z
    KCyw.
    Uwaga do pkt. 1.2) Osoba wskazana, wskazujesz w dyspozycji na wypadek
    śmierci. Limit sprzeczny z KCyw, a także z art 136 Ustawy o FUS.

    Uwaga do pkt 2. Przepis ust 1. nie dotyczy BO Współwłaściciel na pełne i
    nieograniczone prawo do dysponowania rachunkiem. Uwaga. Banki mówią że jest
    wręcz przeciwnie, ale to stanowisko jest absolutnie sprzeczne z prawem.
    Odwołanie się tu przez banki w Ustawie do Art 52. do umowy nie daje bankom
    prawa do takiej treści umowy, która byłaby sprzeczna z KCyw.

    Uwaga do pkt 3. Zapis sprzeczny z KCyw. Bank nie posiada uprawnień do
    decydowania wielkosci masy spadkowej. bank co najwyzej może przedstawić
    wysokość salda na dzień śmierci w celu dostarczenia tej informacji do sądu w
    przypadku, gdy będzie toczyć się psotępowanie spadkowe. Wyskość spadku może
    ustalić w przypadku braku zgody między spadkobiercami tylko i wyłącznie sąd,
    a nie kasjerka w banku. W przypadku zgody wystarczy że spadkobiercy pójdą do
    notariusza i z aktem notarialnym bank wypłaca. I teraz dopiero Bank może na
    życzenie spadkobierców policzyc ile komu nalezy wypłacić.

    dK

    PS. Tu się przewijają cytaty takiego jednego chyba lobbysta bankowy, ja go
    mam w KF. Należy do niego z dużą rezerwą.... próbował juz mi wciskać
    bzdury.