  • 1. Data: 2003-10-01 19:16:39
    Temat: zasilek chorobowy ZUS po przekroczeniu limitu placenia skladki emerytalnej
    Od: Kamil W <ukiel_usunto@usuntotez_tlen.pl>

    Witam,

    moja zona natrafila na nastepujacy "problem". Jest na zwolnieniu
    lekarskim i w ciazy, dlatego przysluguje jej 100% wynagrodzenia za czas
    choroby. Okazalo sie jednak, ze wynagrodzenie przelane fizycznie na
    konto jest sporo mniejsze niz to, jakie by dostala pracujac.

    Rachuba plac twierdzi, ze wszystko jest OK, bo pracujac nie placilaby
    juz skladki emerytalnej (bo dotychczas wypelnila limit roczny liczony na
    bazie 2.5 sredniego wynagrodzenia rocznego), natomiast wynagrodzenie
    liczone przez ZUS bazuje na 6-miesiecznej historii, w ktorej skladka
    emerytalna byla placona, stad ta roznica.

    Jezeli dobrze rozumiem te zawilosci, to wynikaloby z nich, ze jezeli
    ktos zarabia tyle, ze konczy placic skladke emerytalna w ciagu roku,
    bardziej oplaca mu sie "isc na chorobe w ciazy" na poczatku roku, bo
    wtedy dostanie wiecej pieniedzy niz by pracowala! Natomiast jezeli idzie
    na zwolnienie pod koniec roku, dostanie mniej niz pozostajac w pracy
    (chyba o 18.71% minus podatek z aktualnego progu).

    Czy tak jest rzeczywiscie!?

    Bede wdzieczny za odpowiedzi na grupie - nawet w ZUSie kazdy gada co
    innego i co innego licza "profesjonalne" programy do rachuby plac...

    pozdrawiam,

    Kamil.

  • 2. Data: 2003-10-01 21:42:24
    Od: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>

> [...]
    | liczone przez ZUS bazuje na 6-miesiecznej historii, w ktorej skladka
    | emerytalna byla placona, stad ta roznica.

    Rachuba płac ma rację.

    Do ustalenia podstawy wymiaru zasiłku chorobowego przyjmuje się
    wynagrodzenie za 6 m-cy poprzedzających miesiąc, w którym powstało prawo do
    zasiłku, po pomniejszeniu o potrącone z wynagrodzenia pracownika składki
    (właśnie te 18,71%).

    Podstawę wymiaru zasiłku ustala się na nowo, gdy przerwa pomiędzy okresami
    pobierania zasiłku tego samego rodzaju trwa co najmniej 3 m-ce kalendarzowe.

    Andrzej K.