    From: "Marek S." <m...@W...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zasiedzenie?
    Date: Mon, 18 Apr 2005 14:56:01 +0200

    Użytkownik "Alek" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:d4060p$1fg$1@news.onet.pl...
> [...]
    > Posiadamli na sobie razem gospodarstwo rolne budynki + 1,89 ha ziemi. W
    roku
    > 1999 została przeprowadzona sprawa spadkowa: żona dostała 1/2 gospodarstwa
    +
    > 1/4 po mężu, resztę 3 rodzeństwa zmarłego (Władysław, Stanisława,
    > Franciszka) po 1/12. W tym momencie już też nie żyje cała ta 3 rodzeństwa,
    > została tylko ta Feliksa. Sprawy spadkowe po zmarłym rodzeństwie męża nie
    > były przeprowadzane, nie mniej jednak wszyscy oni mieli dzieci i w tym
    > momencie ta 1/4 całego gospodarstwa należy się tak jakby im (po
    Władysławie
    > 2 dzieci + 1 nie żyje, więc 4 jego dzieci, po Stanisławie - 1 dziecko, po
    > Franciszce - 2 dzieci, w sumie 9 osób).
    > Od śmierci męża gospodarstwo cały czas użytkowała Feliksa i tam mieszkała.
    > Jak najlepiej i najprościej, bo to już jest starsza osoba, zrobić, żeby to
    > gospodarstwo w całości stało się jej?

    Są osobne przepisy spadkowe dot. gospodarstw rolnych.

    Dziedzicza tylko ci którzy np. stale pracują w tym gospodarstwie lub mają
    odp. przygotowanie zawodowe.
    Czyli trzeba sprawdzic kto może dziedziczyc to gospodarstwo, bo może się
    okazać że jedyną uprawniona do
    nabycia spadku była Feliksa bo cały czas na nim pracowała, a rodzeństwo nie
    (bo dzieci rozumiem nie było).

    najlepiej przeczytaj art 1058 i dalsze KC.
    Tam jest opisana ta sytuacja

    MS