  • 1. Data: 2007-09-14 08:03:19
    Temat: "zalegle" czesne i odsetki
    Od: "Marcin [MAC]" <m...@p...onet.pl>

    Witam

    Dziewczyna w 2000 roku zlozyla podanie, z wymaganymi dokumentami i oplata
    wpisowa, o przyjecie do prywatnej wyzszej szkoly. Zostala przyjeta do tejze
    szkoly jednak takze do innej. Wybrala te inna. Wspomne tylko ze w tej
    pierwszej nie pojawila sie od momentu zlozenia dokumentow. Po pewnym czasie
    przyszlo jej zawiadomienie o skresleniu z listy studentow.
    Wczoraj dostala list z firmy windykacyjnej ze w ciagu 3 dni musi wplacic
    zalegle czesne (z tej pierwszej szkoly) z odsetkami na kwote ponad 2000 zl

    Czy sprawa po 7 latach nie ulegla przedawnieniu? Czy maja prawo sciagac
    naleznosc za czesne w szkole w ktorej nie pojawila sie na zadnych zajeciach?
    Czy w momencie skreslenia z listy studentow sprawa nie powinna zostac
    zamknieta? Czy jest szansa na unikniecie (w granicach prawa) zaplaty taka
    duzej jak dla niej kwoty?

    Z gory dziekuje za odpowiedz

    Marcin

  • 2. Data: 2007-09-14 08:18:35
    Temat: Re: "zalegle" czesne i odsetki
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin [MAC]" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zajeciach? Czy w momencie skreslenia z listy studentow sprawa nie powinna
    > zostac zamknieta? Czy jest szansa na unikniecie (w granicach prawa)

    witam

    w mojej ocenie ma tu zastosowanie art.752 kodkesu cywilnego - " z upływem
    dwóch lat przedawniają się: (...) 2) roszczenia z tytułu utrzymania,
    pielęgnowania, wychowania lub nauki, jeżeli przysługuja osobom trudniącym
    się zawodowo takimi czynnościami albo osobom utrzymującym zakłady na ten cel
    przeznaczone";
    przepis ten dotyczy szkół także, więc mają na to 2 lata; zatem w razie
    sprawy w sądzie musisz zgłosić zarzut przedawnienia roszczenia szkoły o
    czesne i powołać powyższy przepis

    takie jest moje zdanie, może inni grupowicze mają inne pomysły

    pzdr

  • 3. Data: 2007-09-14 08:38:30
    Od: "Marcin [MAC]" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > czesne i powołać powyższy przepis
    >

    > takie jest moje zdanie, może inni grupowicze mają inne pomysły

    Dane firmie windykacyjnej zostaly przekazane w tym roku. Czy te zapisane 2
    lata nie licza sie od nowa?

  • 4. Data: 2007-09-14 08:50:14
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z piątek, 14 września 2007 10:38
    (autor Marcin [MAC]
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <fcdgu0$9v$1@news.onet.pl>):

    > Dane firmie windykacyjnej zostaly przekazane w tym roku. Czy te zapisane 2
    > lata nie licza sie od nowa?

    A jaki by to miało sens? Ktoś by se przekazał dług sprzed 60 lat i naliczył
    odsetki?

    --
    Wrak Tristana
    a...@e...com.pl w...@l...pl

  • 5. Data: 2007-09-14 09:54:25
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wrak Tristana" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    >W odpowiedzi na pismo z piątek, 14 września 2007 10:38
    > (autor Marcin [MAC]
    > publikowane na pl.soc.prawo,
    > wasz znak: <fcdgu0$9v$1@news.onet.pl>):

    > A jaki by to miało sens? Ktoś by se przekazał dług sprzed 60 lat i
    > naliczył
    > odsetki?
    >
    > --
    > Wrak Tristana
    > Jeśli chcesz się dowiedzieć jak nieskutecznie a złośliwie spamować,
    > napisz tu: o...@z...katowice.pl i...@b...pl s...@o...pl
    > a...@e...com.pl w...@l...pl

    od nowa by sie liczyło wtedy, gdyby szkoła wniosła w ciągu tych dwóch lat od
    terminu płatności czesnego pozew do sądu i zapadłby prawomocny wyrok
    zasądzający roszczenie; i wtedy nie 2 lata by się liczyło, tylko 10 lat; a
    skoro nic takiego czegoś nie zrobiło, to teraz mogą sobie robić co chcą -
    przedawnione zobowiązanie można zapłacić, ale tylko dobrowolnie, jeżeli
    poczuwasz się moralnie do tego, ale prawnie nic ci nie mogą zrobić, pod
    warunkiem że w sądzie gdy dojdzie do tego w co mocno wątpię, zgłosisz zarzut
    przedawnienia

    pzdr

  • 6. Data: 2007-09-14 13:11:25
    Od: Qbek <q...@w...pl>

    Polecam, jako lekturke;

    Rejestr klauzul niedozwolonych
    Do Rejestru wpisywane s postanowienia umowne uznane za niedozwolone
    prawomocnym wyrokiem S du Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

    http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/niedo
    zwolone_klauzule/rejestr_klauzul_niedozwolonych/

  • 7. Data: 2007-09-14 14:05:35
    Od: "zenek" <d...@d...dd>

> [...]
    > terminu płatności czesnego pozew do sądu i zapadłby prawomocny wyrok
    > zasądzający roszczenie; i wtedy nie 2 lata by się liczyło, tylko 10 lat;

    To znaczy ,że po 10 latach niespłacania długu sprawa się przedawnia mimo
    uzyskania prawomocnego wyroku i np. złożenia sprawy do komornika ?

    Pozdrawiam
    zenek

  • 8. Data: 2007-09-14 14:10:24
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    zenek pisze:

    > To znaczy ,że po 10 latach niespłacania długu sprawa się przedawnia
    > mimo uzyskania prawomocnego wyroku i np. złożenia sprawy do komornika ?

    Przedawnia się w ciągu 10 lat od wydania wyroku, ewentualnie w ciągu
    10 lat od końca ostatniej egzekucji komorniczej.

    Jeśli przez 10 lat wierzyciel z wyrokiem nic nie zrobi, to się
    przedawni. Ale jeśli w tym czasie, na przykład po 8 latach, komornik
    rozpocznie egzekucję, to po jej zakończeniu (nieskutecznym) 10-letni
    termin przedawnienia biegnie na nowo. Dlatego w praktyce dłużnika można
    skutecznie ścigać do śmierci.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 9. Data: 2007-09-14 14:15:02
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "zenek" <d...@d...dd> napisał w wiadomości

    > To znaczy ,że po 10 latach niespłacania długu sprawa się przedawnia mimo
    > uzyskania prawomocnego wyroku i np. złożenia sprawy do komornika ?
    >
    > Pozdrawiam
    > zenek

    jeżeli w ciągu tych 10 lat od wydania prawomocnego wyroku w sprawie
    konkretnego roszczenia wierzyciel wystąpi z wnioskiem do komornika o
    egzekucję roszczenia z tego wyroku, to niestety ale bieg tego 10-letniego
    terminu przedawnienia po prawomocnym wyroku ulega przerwaniu - art.123kc; po
    każdym przerwaniu przedawnienie biegnie na nowo; jednakże w opisanej
    sytuacji - wniosek do komornika o egzekucję - przedawnienie ww. nie biegnie
    na nowo, dopóki postępowanie to nie zostanie zakończone (prawomocnie) - np.
    prawomocne postanowienie komornika o umorzeniu postępowania z powodu
    bezskuteczności egzekucji;

    pzdr

  • 10. Data: 2007-09-14 17:27:27
    Od: "Przemek Lipski" <d...@e...WYTNIJ.pl>

    Użytkownik "zenek" <d...@d...dd> napisał w wiadomości

    > To znaczy ,że po 10 latach niespłacania długu sprawa się przedawnia mimo
    > uzyskania prawomocnego wyroku i np. złożenia sprawy do komornika ?

    Przede wszystkim to w przypadku tego długoo którymjest mowa w wątku, to ten dług
    chyba jest nielegalny (nieistniejący), tak jak powody jego powstania. Tak mi
    wychodzi po przejrzeniu rejestru klauzul niedozwolonych.

    Pozdrawiam Przemek