    From: "Przemysław Parśniak" <p...@p...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: zakaz konkurencji - pomocy
    Date: Fri, 2 Apr 2004 19:22:31 +0200

    9

> [...]
    > pracownika w okresie zatrudnienia. Inaczej mówiąc pracodawca może w umowie
    > dążyć do ustalenia tym niższego odszkodowania, im krótszy będzie okres
    > zatrudnienia pracownika. W razie zawarcia umowy o zakazie konkurencji przy
    > początku zatrudnienia trudno bowiem przewidzieć jak długo będzie ono
    trwało.
    > Przyjąć natomiast należy, że im dłuższy okres zatrudnienia pracownika, tym
    > reguły bardziej doniosły jest wzgląd na ochronę interesów pracodawcy, gdyż
    > tym większa możliwość dostępu pracownika do szczególnie ważnych dla

    http://www.gazeta.pl/usenet/

    Nie wiem jak dla innych, ale dla mnie ta interpretacja jest bledna, gdyz
    stoi ona wyraznie po stronie pracodawcy. Co za roznica ile pracownik
    pracowal w firmie. Chyba w zakaz konkurencji polega na "przekupywaniu"
    pracownika przez okreslony czas po ustaniu stosunku pracy, zeby powstrzymal
    sie od pracy u konkurencji. Umowa o prace to jedno, a umowa o zakazie
    konkurencji ma zupelnie oddzielny byt prawny. Wiec dlugosc czasu trwania
    umowy o prace nie powinien miec wplywu na umowe o zakazie konkurencji. Bo co
    to za interes dla pracownika byc uwiazanym prze zakaz konkurencji na 5 lat
    za powiedzmy 20zl/rok. Ograniczenie jego swobod jest takie samo niezaleznie
    od tego czy pracowal 1 dzien czy 10 lat. wydaje mi sie ze prawidlowa
    interpretacje tego przepisu jest taka: powiedzmy ze pracownik pracowal 10
    lat a zakaz konkurencji byl ustalony na 5 lat. Wiec sumowana jest kwota
    ostatnich 5 lat pracy (tyle ile trwa zakaz konkurencji) i ta kwota rozklada
    sie potem na 5 lat wyplat odszkodowania. Jezeli natomiast pracownik pracowal
    1 rok, a zakaz konkurencji jest ustalony na 5 lat. wiec nie ma
    wystarczajacego okresu zatrudnienia aby pokryc 5 lat zakazu konkurencji.
    wiec brany jest caly okres pracy pracownika (1 rok) i pieniadze zarobione
    przez ten okres czasu rozkladaja sie tylko na rownowazny okresowi pracy
    okres czasu trwania zakazu a wiec na 1 rok. Czyli trzeba taka kwote pomnozyc
    przez 5 aby otrzymac cala kwote jaka przysluguje pracownikowi.

    Oczywiscie prawnikiem nie jestem.

    Przemek