  • 31. Data: 2004-04-24 08:19:39
    Temat: Re: zabranie telefonu komurkowego`
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    W odpowiedzi na pismo z dnia sob 24. kwietnia 2004 00:20 opublikowane na
    pl.soc.prawo podpisane bd:

    > pytanie. w wypadku gdyby uczen nie korzystal z funkcji mogacych byc
    > potrzebymi na danej lekcji zazadac zaprzestania i wezwac do wylaczenia
    > aparatu.

    Oczywiście, najlepiej zażądać zaprzestania od każdego ucznia osobiście, na
    piśmie, w dwóch kopiach...

    A co jeśli nauczyciel żąda, żąda, a uczeń ma wszystko w dupie?

    --
    Jego Zupełna Bladoszarość Tristan Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 32. Data: 2004-04-24 09:29:39
    Od: "bd" <b...@o...pl>

    > Jesteś psychologiem?

    skad wiesz?

    > Nauka szacunku dla innych - nauczyciela i uczniów.

    to wg Ciebie szacunek okazuje sie w ten sposob, ze osoba starsza lub
    silniejsza moze zabrac komus cos bo tak uwaza za sluszne? jak maja
    uczniowie szanowac takiego nauczyciela? skoro on nie szanuje praw uczniow
    i nie potrafi w cywilizowany sposob poradzic sobie z problemem?

    > J.w. A także posłuszeństwa wobec poleceń osoby ustawowo oddelegowanej do
    > opieki nad niepełnoletnimi.

    moze jeszcze powinien byl dac mu po lapkach, co?

    > Uczy również obowiązku przestrzegania
    > regulaminów którym się podlega,

    przepisy prawa sa ponad regulaminem, a w regulaminie raczej nie ma wzmianki,
    o tym, ze nauczyciel moze zabierac i dysponowac majatkiem ucznia. w dodatku
    bez zgody ucznia.

    > jak i faktu, że ich nieprzestrzeganie
    > może skończyć się określonymi konsekwencjami. Podsumowując, uczy życia w
    > społeczeństwie.

    no wlasnie, uczy jak sie w polsce zalatwia sprawy - jesli nie przegadam
    to wymusze. i tak cale zycie czlowiek poniej postepuje. zenada.

    > Zapewne do celów zakazanych regulaminem szkoły.

    > Skąd wiesz że tego nie uczynił?

    a skad Ty wiesz, ze czynil?

    > Młody jestem, ale czytając coniektóre postingi na grupach uważam, że
    > nauczycielom wolno zbyt mało... albo raczej w zbyt wąskim zakresie
    > korzystają ze swoich praw.

    a moim zdaniem maja za malo pokory.

    pozdr.
    marcin

  • 33. Data: 2004-04-24 09:35:17
    Temat: Re: Ciekawostka
    Od: "bd" <b...@o...pl>

    > Andrzeju, jako ciekawostkę powiem Ci, że Helsińska Fundacja Praw Człowieka
    > twierdzi: uczeń ma konstytucyjne prawo do nauki i nie można go wyprosić z
    > klasy z _jakiegokolwiek_ powodu ;-)
    > Kuratoria już oczywiście wierzą i zakazują :-)

    i slusznie. nauczyciele za duzo sobie pozwalaja i pozniej maja pretensje,
    ze ich nikt nie szanuje.

    pozdr.
    marcin

  • 34. Data: 2004-04-24 09:58:50
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "bd" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

    > albo nauczyciel bedzie pozniej posylal smsy i bedzie kolejny program
    > w "uwaga" w tvn'ie :P

    Toteż właśnie z tych powodów uważam, że nauczyciel zabierający telefon
    postępuje bardzo nierozważnie.

  • 35. Data: 2004-04-24 10:26:40
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Roman G. wrote:

> [...]
    > klasy z _jakiegokolwiek_ powodu ;-)
    > Kuratoria już oczywiście wierzą i zakazują :-)

    W prosty sposób można ten argument wykorzystać - osobnik bawiący się
    komórką utrudnia korzystanie z tego prawa do nauki innym uczniom.

    Poza tym bawiąc się komórką sam sobie pobieranie nauk uniemożliwia.

  • 36. Data: 2004-04-24 11:29:45
    Temat: Re: zabranie telefonu komórkowego`
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Roman G." <r...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > Przecież to tylko czasowa konfiskata. Dozwolona w tej sytuacji - art.
    140 i
    > art. 5 kc.

    Art. 140 kc mówi o prawie właściciela do korzystania ze swojej rzeczy. Z
    postu inicjującego wnosiłem, ze to telefon ucznia, a nie nauczyciela. A
    zatem ten powołany przez Ciebie przepis akurat zabrania takiej
    "konfiskaty". Co do art. 5 kc, to ewentualnie jest uzasadnienie do
    zabronienia korzystania z telefonu na lekcji, ale upoważnienia do
    "konfiskaty", to tu również nie widzę.

    Co do zasady to z punktu widzenia prawa nauczyciel dokonał zatrzymania
    rzeczy, a to już zahacza o przepisy prawa karnego. Uważam, że nei jest on
    uprawniony do takiej czynności.

    > Nauczyciel nie jest funkcjonariuszem publicznym.

    Jest. Funkcjonariuszem publicznym jest: (...) osoba będąca pracownikiem
    administracji rządowej, innego organu państwowego lub samorządu
    terytorialnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe, a także inna
    osoba w zakresie, w którym uprawniona jest do wydawania decyzji
    administracyjnych.

    W odniesnieniu do oceniania jest napewno takim funkcjonariszem. Co do
    szerszego odniesienia, to już się nie upieram.

    > Przede wszystkim to narusza prawo oświatowe i z tego tytułu ponosi
    > odpowiedzialność wychowawczą.

    Ale do zabrania jego rzeczy nikogo nie upoważnia.

    > Sprawuje opiekę. W rozumieniu prawa administracyjnego - analogicznie jak
    > małżeństwa prowadzące rodzinne domy dziecka. Oni mogą?

    Jesli udowodnisz, że posiadanei tej komórki zagrażało bezpośrednio
    czyjemuś bezpieczeństwo to sie z Tobą zgodzę. W innym wypadku to właśnei
    naduzycie uprawnień.

    > Działanie w ramach obowiązków i uprawnień służbowych zawsze jest czynem
    > kontratypowym.

    Oczywiście. Wskaż mi tylko z jakiego przepisu wynika owo uprawnienie do
    zabrania komórki, a nie będę się czepiał.

  • 37. Data: 2004-04-24 19:40:54
    Od: "Roman G." <r...@N...gazeta.pl>

    > Art. 140 kc mówi o prawie właściciela do korzystania ze swojej rzeczy.

    "W granicach określonych przez ustawy i zasady współżycia społecznego".

    "Nie można realizować swojego prawa podmiotowego sprzecznie z celami
    wytyczonymi przez państwo" - to jedna z zasad współżycia społecznego.
    Celem państwa wobec ucznia na lekcji jest zrealizowanie celów lekcji. To
    nauczyciel zgodnie z wolą państwa (i rodziców) obowiązany jest i upoważniony
    te cele formułować i doprowadzać do ich realizacji. To nauczyciel zatem ma
    prawo kontrolować _każdy_ element procesu dydaktycznego, to on decyduje,
    które z tych elementów sprzyjają osiągnięciu celów lekcji, a które to
    utrudniają, bądź uniemożliwiają.

    > Co do zasady to z punktu widzenia prawa nauczyciel dokonał zatrzymania
    > rzeczy, a to już zahacza o przepisy prawa karnego.

    Bardzom ciekaw, którym artykułem kk się tu podeprzesz :-)

    > Przekroczenie uprawnień przez funkcjonariusza publicznego
    > ewentualnie byłoby do zastosowania, o ile uznać by nauczyciela za
    > takowego (a moim zdaniem należałoby).
    <...>
> [...]
    > terytorialnego, chyba że pełni wyłącznie czynności usługowe, a także inna
    > osoba w zakresie, w którym uprawniona jest do wydawania decyzji

    Zabrał decyzją administracyjną, występując jako funkcjonariusz publiczny?

    > Jeśli udowodnisz, że posiadanie tej komórki zagrażało bezpośrednio
    > czyjemuś bezpieczeństwo, to się z Tobą zgodzę. W innym wypadku to właśnie
    > nadużycie uprawnień.

    Wystarczy, iż udowodnię, że jego postępowanie było normalnie przyjętym w
    stosunkach społecznych danego rodzaju sprawowaniem opieki nad małoletnim i
    wychowywaniem go - metodami zgodnymi z ustaleniami teorii wychowania, a więc
    prawidłowym wykonaniem zobowiązania z art. 354 kc.

    Zgrabnie przeszedłeś obok mojego pytania o rodzinne domy dziecka. To również
    zakłady administracyjne. Więc jak? Taki "ojciec" lub "matka" mają prawo
    czasowo uniemożliwić wychowankowi korzystanie z jego rzeczy, jeśli jest to
    uzasadnione pedagogicznie?

    > Oczywiście. Wskaż mi tylko, z jakiego przepisu wynika owo uprawnienie do
    > zabrania komórki, a nie będę się czepiał.

    Art. 12 ust. 2 Karty nauczyciela.
    Przywołane tam (jako źródło prawa) współczesne nauki pedagogiczne
    wypowiadają się jasno. Na przykład niezwykle popularna dzisiaj i mądra
    pozycja autorstwa Faber i Mazlish "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak
    słuchać, żeby dzieci do nas mówiły" zaleca wyraźnie _zamiast karania_ , aby
    dziecko odczuło tzw. naturalne konsekwencje.
    Nabałagani - niech posprząta, zniszczy pożyczoną od mamy spódnicę - na drugi
    raz nie dostaje, mimo upomnień otwiera szafki i wysypuje cukier na podłogę -
    zamykamy szafki na kluczyk lub zabezpieczamy gumką, pożycza ojca rower i
    zwraca nieumyty - ojciec zamyka rower w piwnicy i zabiera dziecku klucz.

    W tych kategoriach należy rozpatrywać _czasową_ konfiskatę telefonu, którego
    uczeń mimo upomnień nauczyciela, które zdaje się mieć głęboko w tyłku, używa
    utrudniając prowadzenie lekcji i osiąganie jej celów.

    Nauczyciel jest reprezentantem rodziców. Tak właśnie chcę, aby moje dzieci
    były w szkole wychowywane - bez "pomocy" policji, kiedy z problemem można
    sobie poradzić środkami wychowawczymi, a prawo karne nie zostało przez
    ucznia naruszone. Po to wybieram odpowiednią szkołę (wraz z zatrudnionymi w
    niej nauczycielami), abym mógł wysunąć żądanie: wara policji od wychowywania
    mojego dziecka! Od tego jest nauczyciel.

    Na szczęście nie mieszkam w Ameryce, gdzie policję wzywa się już wtedy, gdy
    uczeń wbrew szkolnemu regulaminowi pozostanie w klasie podczas przerwy, a
    policja wyprowadza dziecko w kajdankach.

  • 38. Data: 2004-04-25 09:10:35
    Od: "Przemyslaw Rokicki" <biuro(wycinamy)@love(myslnik)office(wycinamy).com>

    : witam .
    : mam pytanie : czy nauczyciel moze zabrać telefon komórkowy komuś kto
    : wyciągnął go na lekcji ?
    : regulamin szkoły zabranie używania telefonu w szkole
    : mi sie wydaje ze nikt nie ma prawa mi nic zabierać, a jak by próbował to
    : można stosować samoobronę
    : czy mam racjie ?

    A KTO POWIEDZIAL ZE ON SIE BAWIL TELEFONEM????????

    WIELE OSOB W OGOLE NIE NOSI ZEGARKA, KORZYSTA Z ZEG. W TEL. (pomijam
    kalkulator o ktorym ktos wspomnial)

    I JEST NORMALNE W TYCH CZASACH ZE NA 30 OSOB PRZYNAJMNIEJ 10
    MA NA LAWCE TEl KOM. Jezeli nie zabrania tego regulamin uczlni/szkoly itp
    to sorry

    napisal "regulamin szkoły zabranie używania telefonu w szkole" !!!!!!!!!

    Co do samoobrony nie, ale kradziez moze zglosic, ale nie jezeli dobrowolnie
    oddal (tego niech nie robi).

    P.

  • 39. Data: 2004-04-25 11:01:23
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > prawo kontrolować _każdy_ element procesu dydaktycznego, to on decyduje,
    > które z tych elementów sprzyjają osiągnięciu celów lekcji, a które to

    Pewnie. To wspaniały argument przemawiający za upoważnieniem nauczyciela
    do zabronienia korzystania z telefonów podczas lekcji. Z tym się
    absolutnie zgadzam. Tylko pokaż mi, gdzie tu napisano, że w razie czego
    może zabrać ten telefon i go przetrzymywać po lekcji?

    > Bardzom ciekaw, którym artykułem kk się tu podeprzesz :-)

    No kpk i kpow, a nie kk bezpośrednio. Zatrzymanie przedmiotów to jest
    czynność procesowa. Katalog osób (instytucji) uprawnionych do jego
    dokonania jest zamknięty. Jest tego trochę, np. Policja, ABW, Prokurator,
    Sąd oraz cały szereg innych uprawnionych do prowadzenia postępowań
    przygotowawczych (przestępstwa) lub wyjaśniających (wykroczenia). Z tego
    co wiem jednak ani szkoły, ani nauczyciela tam nigdzie nie wymieniono. Z
    takiego zatrzymania sporządza się stosowny protokół, a rzecz zatrzymaną w
    sposób odpowiedni zabezpiecza, między innymi po to właśnie, by później nie
    mówiono, że ktoś z tego korzystał.

    > Zabrał decyzją administracyjną, występując jako funkcjonariusz
    publiczny?

    Jedyny dla niego ratunek przed odpowiedzialnością karną za czyn
    kryminalny, to uznanie, że nauczyciel zabrał to w celu realizowania
    uprawnień nauczyciela. Jeśli porzucimy tę tezę, to z punktu widzenia prawa
    zrównujemy nauczyciela do poziomu obszczymurka, który zabrał przechodniowi
    telefon dla draki lub przywłaszczenia, a potem się zastanowił i oddał. Ba!
    Nawet nie pokrzywdzonemu oddał, tylko jego rodzicom.

> [...]
    więc
    > prawidłowym wykonaniem zobowiązania z art. 354 kc.

    Jeśli wykażesz, że dla zapewnienia niekorzystania z telefonu podczas
    lekcji nie wystarczyło nakazanie uczniowi wyłączenia rzeczonej komórki
    albo nawet nakazanie położenia jej na biurku nauczyciela i oddanie w
    chwili wychodzenia z klasy, to będziesz miał rację. Zresztą, ja nie
    spodziewam się jakiejś wysokiej kary dla nauczyciela za coś takiego.
    Prędzej optował bym za umorzeniem z powodu znikomej szkodliwości
    społecznej takowego czynu, choć jak napisałem dało by się to z niemniejszą
    skutecznością zrealizować bez naruszania prawa. I o to mi głównie chodzi.
    Jeśli to ma być wychowawcze, to nie łammy prawa w celu jego obrony.

> [...]
    > zakłady administracyjne. Więc jak? Taki "ojciec" lub "matka" mają prawo
    > czasowo uniemożliwić wychowankowi korzystanie z jego rzeczy, jeśli jest

    Oczywiście, że mają. Nie w tym problem. Ja nie mam nic przeciwko
    uniemożliwieniu korzystania z telefonu na lekcji. No przecież to normalne,
    że zaraz by się centrala telefoniczna zrobiła. I w ogóle uczniowie powinni
    mieć nakaz wyłączania telefonów komórkowych na lekcję. Ale zakaz ów nie
    może być wymuszany nieprawnymi działaniami. Prawo oświatowe zna cały
    katalog kar za nie przestrzeganie porządku przez ucznia. Ale konfiskaty
    jego mienia nie wymienia i już. I o to mi chodzi.

    Po za tym w praktyce nauczyciel naraża się właśnie na różne inne zarzuty.
    Że zepsuł, że zginęło, że korzystał z tego telefonu, ba, że coś w nim na
    przykład wymienił. I po co mu ten kłopot? Telefon oddać po lekcji, a
    rodziców wezwać bez tego, skoro uważa, że to konieczne.

    > Art. 12 ust. 2 Karty nauczyciela.
    > Przywołane tam (jako źródło prawa) współczesne nauki pedagogiczne
    > wypowiadają się jasno. (...)

    Pozwoliłem sobie wyciąć, ale odnoszę się do całości Twojej wypowiedzi.
    Zrozum, że ja nie twierdzę, że uczeń ma prawo używać telefonu podczas
    lekcji. Ja twierdzę, że nauczyciel ma prawo, a nawet obowiązek temu
    zapobiec, ale ma cały katalog działań zgodnych z prawem do realizacji
    tego. Może ucznia upomnieć, może nałożyć na niego jakąś tam karę
    dyscyplinarną. Może wreszcie na zasadzie stanu wyższej konieczności
    telefon ów na czas lekcji zatrzymać, gdyż prawo do bezprawnego używania
    telefonu przedstawia oczywiście mniejszą wartość od zapewnienia porządku
    publicznego w klasie. Ale z chwilą zakończenia lekcji dalsze
    przetrzymywanie telefonu przestaje mieć cel, dla jakiego zostało dokonane,
    a zatem nie podlega już ochronie prawnej.

    Nawet organ prowadzący postępowanie karne, w odniesieniu do przestępstw ma
    obowiązek niezwłocznego zwrócenia rzeczy zatrzymanej z chwilą, gdy staje
    się ona zbędna z punktu widzenia celu zatrzymania. Per analogia i w tym
    wypadku należało by zastosować taką wykładnię. Wykaż, że przetrzymywanie
    przez noc telefonu przez nauczyciela było niezbędne dla zapewnienia
    porządku na prowadzonej przez niego lekcji w dniu poprzednim.

    A co będzie, gdy uczeń złoży niezwłocznie zawiadomienie o kradzieży i przy
    nauczycielu znajdą tę komórkę. No dobra, będzie się tłumaczył, ze miał
    zamiar oddać i pewnie prokurator to umorzy. Ale kłopot pozostanie, że nie
    wspomnę o tym, ze prokurator może przeprowadzić analogiczne do mojego
    rozumowanie, czyli uznać, że nauczyciel przestał działać w zakresie
    niezbędnym dla procesu wychowawczego z chwilą zakończenia lekcji. I
    wówczas niestety po dzwonku telefon ów sobie przywłaszcza. W tej sytuacji
    mamy wprost zabranie w celu przywłaszczenia, czyli kradzież - art. 278 kk.

  • 40. Data: 2004-04-25 19:28:04
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Przemyslaw Rokicki wrote:
    > Co do samoobrony nie, ale kradziez moze zglosic, ale nie jezeli dobrowolnie
    > oddal (tego niech nie robi).

    zaraz rozbój się z tego zrobi ;)

    KG