    From: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wzory na t-shirtach
    Date: Sat, 16 Oct 2004 11:11:52 +0800

    In article <ckonkr$8qh$1@atlantis.news.tpi.pl>, Kane wrote:
    > Znajomy otwiera firme a dokladnie rozszerza dzialalnosc - chce robic
    > koszulki z nadrukami. W zwiazku z tym mam pytanie a raczej klopot: czy
    > prawnie zakazane jest uzywanie wzorow na koszulkach czy hasel (wraz z krojem
    > czcionki lub zmienionym krojem czcionki) ktorych juz ktos uzyl ? Czy ten

    Nie o ile ma się do tego prawo na mocy porozumienia z autorem wzoru.

    > ktos kto np sprzedaje koszulkji z napisem "XXX" o danej formie, ksztalcie i
    > czcione moze dochodzic swoich praw od mojego znajomego ktory bedzie trzaskal
    > praktycznie identyczne koszulki ? (wzor oczywiscie zrobi sobie sam ale
    > bedzie to wizualne odbicie wzoru z koszulki juz sprzedawanej przez inną

    Może o ile to co jest na tych koszulkach stanowi utwór w rozumieniu prawa
    autorskiego. Bez konkretów nie da się odpowiedzieć na pytanie czy stanowi.
    W przypadku spornym sąd rozstrzygnie.

    > firmę). Zaznaczam ze nie sa to zadne firmowe koszulki duzych korporacji w
    > stylu Adidas, hasla nie są reklamowe, na koszulkach nie ma znaczka "prawa
    > zastrzezone" (nie wiem czy cos to zmienia) ani "trademark" - no ale sa

    Nie zmienia to niczego.

    > jedyne w swoim rodzaju i tyle. WIem ze firma ktora robi te koszulki bierze

    Jeśli są jedyne w swoim rodzaju to praktycznie na 100% podlegają ochronie
    i jeśli znajomy je skopiuje bez zezwolenia autora to może mieć spore
    kłopoty włączając w to odpowiedzialność karną.

    > czesto pomysly od roznych ludzi - czy ludzie ktorzy wymyslili i oddali
    > pomysl np firmie A moga dochodzic swoich praw od firmy B ktora bedzie robic
    > takze koszulki z takim haslem ?

    Zalezy od umowy.

    --
    Marcin