eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawowypowiedzenie z art. 52 KP i niszczenie, fałszowanie akt osobowych › Re: wypowiedzenie z art. 52 KP i niszczenie, fałszowanie akt osobowych
    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wypowiedzenie z art. 52 KP i niszczenie, fałszowanie akt osobowych
    Date: Sat, 5 Apr 2003 16:50:30 +0200

    | Nieprawda - pracownik może wg uznania wziąć 4 dni, na wszystkie
    | pozostałe musi mieć *najpierw* zgodę pracodawcy (w postaci planu
    | urlopów, na przykład).

    Na przykład, ale nie wyłącznie. Znowu przeoczyłeś, że ENDER utrzymuje, że
    ojciec taką zgodę otrzymał, tylko ustnie. Nigdzie w prawie nie ma, że
    powinna być na piśmie. Jakby dostał na piśmie tylko 4 dni, to bym się nie
    upierał, ale on wnosił o 5 dni a na piśmie nic nie dostał. No to teraz
    przypuszczenie, że skoro pracodawca nie protestował przeciwko tym pięciu
    dniom to wyraził zgodę, nie jest moim zdaniem pozbawione podstaw.

> [...]
    | Poinformowanie pracodawcy "ja chcę 15 dni urlopu" nie jest wcale
    | uzyskaniem akceptacji.
    |
    | Pozwól że się podeprę:
    | ++++
    | Art. 163. § 1. Urlopy powinny być udzielane zgodnie z planem urlopów.
    | Plan urlopów ustala pracodawca, w uzgodnieniu [...]
    | § 11. Pracodawca nie ustala planu urlopów, jeżeli zakładowa
    | organizacja związkowa wyraziła na to zgodę; dotyczy to także
    | pracodawcy, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa. W
    | takich przypadkach pracodawca
    | ustala termin urlopu po porozumieniu z pracownikiem.
    Ale nie jest napisane w jakiej formie miała być ta zgoda. Jak wyrażono
    ustnie, to też będzie. I teraz jesteśmy w punkcie wyjścia. Jeden na jeden.
    Moim zdaniem pracodawca dał po d... nie dając gościowi karty urlopowej. Nie
    byłoby wątpliwości. A tak, to nie widzę sposobu udowodnienia, jak się oni
    umówili między sobą. A chcąc zwolnić dyscyplinarnie pracownika, trzeba mu
    udowodnić winę.

    | *Pracodawca ustala termin urlopu*.
    | Ja nie mogę z tego wyciągnąć innego wniosku niż wyżej: złożenie
    | przez pracownika deklaracji "ja chcę" nie daje mu *żadnego*
    | prawa do skorzystania z urlopu.

    Również, gdy ustnie wyrazi na to zgodę pracodawca? Pominąwszy fakt, że wg
    słów ENDERA to pracodawca zaproponował ten urlop.

    | W szczególności nie zobowiązuje pracodawcy do niczego, w tym
    | do szukania pracownika po świecie celem udzielenia odpowiedzi
    | negatywnej :]

    Powinien w każdym razie wręczyć kartę urlopową. Nie byłoby problemu.

    | J.w. - to pracownik ma mieć dowód że urlop dostał.

    No cóż, pracodawca potwierdza iż wniosek otrzymał. Trzeba by zajrzeć do
    regulaminu zakładowego, w jakiej formie wyrażana powinna być jego zgoda na
    urlop. Jeśli nie ma zastrzeżenia, że ustna nie wystarczy, to wychodzi na to,
    że wystarczy.

    | A to tak, znaczy - pracodawca niszczył dowody że udzielił urlopu.

    No przynajmniej tak utrzymuje od początku ENDER. Jak będą braki w
    dokumentacji, to będzie dowód, że to i owo niszczono. To oczywiście nie
    dowód na to, że zniszczył i kartę urlopową, ale z całą pewnością silna
    poszlaka.

    Zresztą ja się zastanawiam, na ile nawet jednodniowa nieobecność
    nieusprawiedliwiona może być powodem do zwolnienia. W kodeksie pracy jest
    jeszcze kilka innych sposobów ukarania pracownika. Nawet, jeśli pracownik
    zawalił jeden dzień, to biorąc pod uwagę dość niejasne okoliczności sąd może
    uznać, iż w sytuacji gdy wnosił o urlop i nie otrzymał odmownej odpowiedzi
    (załóżmy tezę, że pozytywnej również nie dostał) zwolnienie dyscyplinarne
    było nadmierną karą.

    Wydaje mi się, że bez zapoznaniem się z regulaminem pracy, to więcej nie da
    się już ustalić.