eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawowypowiedzenie z art. 52 KP i niszczenie, fałszowanie akt osobowych › Re: wypowiedzenie z art. 52 KP i niszczenie, fałszowanie akt osobowych
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wypowiedzenie z art. 52 KP i niszczenie, fałszowanie akt osobowych
    Date: Sat, 5 Apr 2003 10:48:47 +0200

    On Fri, 4 Apr 2003, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ Ja nie twierdzę, że on może iść na cały urlop kiedy chce. Ja twierdzę, że
    >+ jeśli poprosił o ten urlop, a pracodawca się nie zgodzi, to powinien go o
    >+ tym powiadomić. Cztery dni musiał mu dać. Piątego już nie.

    Ano, to przeoczyłem. Nie mógł mu dać zwolnienia bez wypowiedzenia
    w 1. dniu, powinien był w 5. :)

    >+ No, ale z pisma
    >+ pracodawcy wynika, że wniosek o urlop pracownik złożył. A zatem niech pokaże
    >+ ten wniosek. Jeśli będzie tam napisane, że pracownik wnosi o pięć dni, a on
    >+ postanowił mu nie dać tych pięciu, to powinien go o tym poinformować.

    Nieprawda - pracownik może wg uznania wziąc 4 dni, na wszystkie
    pozostałe musi mieć *najpierw* zgodę pracodawcy (w postaci planu
    urlopów, na przykład).

    >+ No i
    >+ skoro na tej podstawie chce go zwolnić dyscyplinarnie, to powinien móc
    >+ udowodnić fakt, że pracownika poinformował. W przeciwnym wypadku mamy jeden
    >+ na jeden przed sadem. Pracownik utrzymuje, że ustnie urlop dostał, a
    >+ pracodawca że nie. W tym wypadku to pracodawca chce wykazać winę pracownika,
    >+ więc musi udowodnić swoją wersję.

    IMHO nie. Obowiązkiem pracownika jest stawiać się do pracy, a nie brać
    urlop wg własnego widzimisię - wykluczając owe 4 dni oczywiście :)
    Poinformowanie pracodawcy "ja chcę 15 dni urlopu" nie jest wcale
    uzyskaniem akceptacji.

    Pozwól że się podeprę:
    ++++
    Art. 163. § 1. Urlopy powinny być udzielane zgodnie z planem urlopów. Plan
    urlopów ustala pracodawca, w uzgodnieniu [...]
    § 11. Pracodawca nie ustala planu urlopów, jeżeli zakładowa organizacja
    związkowa wyraziła na to zgodę; dotyczy to także pracodawcy, u którego nie
    działa zakładowa organizacja związkowa. W takich przypadkach pracodawca
    ustala termin urlopu po porozumieniu z pracownikiem.
    ----

    *Pracodawca ustala termin urlopu*.
    Ja nie mogę z tego wyciągnąć innego wniosku niż wyżej: złożenie
    przez pracownika deklaracji "ja chcę" nie daje mu *żadnego*
    prawa do skorzystania z urlopu.
    W szczególności nie zobowiązuje pracodawcy do niczego, w tym
    do szukania pracownika po świecie celem udzielenia odpowiedzi
    negatywnej :]

    >+ || + Ciekawy jestem jak to ma zamiar udowodnić w tym wypadku.
    >+ |
    >+ | Nic nie musi udowadniać (nie licząc owych 4 dni), AFAIK.
    >+ |
    >+ Jestem odmiennego zdania. Generalnie chyba powinien wręczyć pracownikowi
    >+ kartę urlopową. Wówczas byłoby jasne. A tak, to nawet jeśli gość mówi
    >+ szczerą prawdę (w co osobiście wątpię), to nie udowodni - moim zdaniem -
    >+ winy pracownika.

    J.w. - to pracownik ma mieć dowód że urlop dostał.

    >+ Jak sprawa trafi do sądu i jak się faktycznie okaże, że zniszczył akta
    >+ osobowe,

    A to tak, znaczy - pracodawca niszczył dowody że udzielił urlopu.

    pzdr, Gotfryd