    From: Marta Wieszczycka <m...@N...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wypowiedzenie warunkow umowy o prace
    Date: Fri, 30 Dec 2005 01:44:08 +0100

    Marcin wrote:
    > WItam,
    > mam taką sytuację. Jako pracodawca chciałbym wypowiedzieć pracownikowi
    > warunki umowy o pracę: zmienić czas prac z pełnego etatu na pół i
    > wynagrodzenie podobnie z zachowaniem istniejącego stanowiska i zakresu
    > obowiązaków. Obecnie ten pracownik ma mało pracy a nie mam dla niego
    > zajęcia na pełne pokrycie etatu.
    > Zależy mi, aby formalnie bylo to poprawne i tu pojawia się pytanie co
    > można w takiej sytuacji wpisać w "przyczynie"? Czy np. trudna sytuacja
    > finansowa firmy może być powodem? Tło jest takie: że owy pracownik
> [...]

    Myślę, że w tej sytuacji możesz jako przyczynę podać zmiany
    organizacyjne konieczne z dwóch powodów: zmniejszonej ilości pracy na
    tym stanowisku oraz trudnej sytuacji finansowej firmy.

    W związku z powyższym zmieniasz na tym stanowisku cały etat na pół
    etatu, proporcjonalnie zmniejszając wynagrodzenie. Żeby nie było
    wątpliwości moim zdaniem najlepiej, jeśli ustalisz to pół etatu w dniach
    (np. poniedziałek, wtorek i pół środy, albo w jednym tygodniu 2 a w
    drugim 3 dni, z podaniem które - to najlepiej jakbyś uzgodnił z
    pracownikiem). Tą metodą pokażesz ew. urzędnikom, że nie zamierzasz
    zmuszać pracownika do pracy na cały etat, a tylko płacić mu mniej, bo
    już z umowy będzie wynikało, że w pracy musi być tylko w niektóre dni. A
    w praktyce wiadomo, że zawsze łatwiej jest pracownika dłużej w pracy
    zatrzymać niż do tej pracy ściągnąć w czasie wolnym. Zatem,
    uwzględniając że zmiana jest na pracowniku wymuszona, pół etatu w dniach
    pokazuje, że nie zamierzasz stosować nadużyć. To będzie korzystne
    również dla pracownika - doliczając dojazdy będzie faktycznie tracił
    proporcjonalnie mniej czasu na pracę i faktycznie będzie mógł sobie
    jakoś ten czas zorganizować. Czyli nie tylko na tym straci, ale też
    trochę zyska. Konieczność przychodzenia codziennie na 4 godziny nie
    zmieniłaby aż tak mocno jego sytuacji, a pieniądze jednak będą znacznie
    mniejsze.

    --
    MArta
    m...@N...pl