  • Data: 2006-06-05 09:30:38
    Temat: Re: wypowiedzenie umowy o prace,urlop i weksle
    Od: Johnson <j...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Liwiusz napisał(a):

    > Uściślijmy: temu, kto wystawia weksel in blanco wszystko jedno, czy
    > podpisze się na umowie wekslowej. Ważne, aby był podpis tego, komu
    > weksel dajemy. I wystawić weksel "nie na zlecenie".

    Ważna jest dobra deklaracja wekslowa, powiązana z wekslem.
    Rozumiem że chodzi ci o możliwość przeniesienia prawa do weksla in
    blanco osobę 3-ą. Są 3 możliwości:

    1.jeśli w drodze indosu przed wypełnieniem to:

    2002.04.16 wyrok SN V CKN 1107/00 OSNC 2003/4/55
    Nabycie weksla in blanco zaopatrzonego w indos, ale nie wypełnionego,
    nie stwarza indosatariuszowi ułatwień w dochodzeniu praw z weksla i
    ochrony przewidzianych w art. 16 i 17 ustawy z dnia 28 kwietnia 1936 r.
    - Prawo wekslowe (Dz. U. Nr 37, poz. 282). - czyli można powoływac się
    na zarzuty ze stosunku podstawowego;

    2. natomiast jeśli bez indosu (poprzez przekazanie bez wypełnienia) to:

    1998.02.05 wyrok SN III CKN 342/97 OSNC 1998/9/141

    Weksel in blanco nie zaopatrzony w indos może być przeniesiony tylko
    według przepisów o przelewie wierzytelności.}
    - a więc nabywca jest związany deklaracją wekslową i można powoływac się
    na zarzuty ze stosunku podstawowego;

    3. Natomiast gdy ktoś wypełni weksel wbrew deklaracji wekslowej i
    dopiero zrobi indos to mamy wobec niego skuteczne roszczenie o
    odszkodowanie.

    No dobra, wiem że dla pracownika takie postępowanie (zwłaszcza z punktu
    3-go) nie będzie zabawne, ale w każdym wypadku ma wygraną (pieniądze) o
    ile weksel da się powiązać z deklaracją wekslową.

    > Co do zasady - nic nie grozi, chyba że nie wniesie zarzutów w
    > terminie, bo z uzyskaniem nakazu zapłaty nawet od niezgodnie z umową
    > wypełnionego weksla raczej nie jest trudne.

    Pisząc że nic na grozi miałem na myśli to że można się obronić. Jak ktoś
    nie będzie protestował to już inna sprawa i jego problem.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam