    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wynagrodzenie za pracę
    Date: Sat, 17 Jan 2004 11:17:02 +0100

    On Fri, 16 Jan 2004, J wrote:
    [...]
    >+ Aż do momentu gdy stwierdziłem, że:
    >+
    >+ -jednej osobie przyznano taką samą kwotę jak pracującym cały rok
    [...]
    >+ - w rozliczeniu całkowicie pominięto jedną osobę (niepracującą już w dziale)
    >+
    >+ Kategorycznie odmówiłem przyjęcia tak rozliczonej kwoty.
    >+ Prosiłem o uwzględnienie w podziale pieniędzy pominiętej osoby (na co
    >+ usłyszałem "jesteś jego adwokatem",

    Tu jest problem: z jednej strony nie ma powodu żeby samodzielnie
    podjąć się "czyjeś adwokatury" (chyba żeby w rachubę miało wejść
    "prowadzenie spraw bez zlecenia" - ale to niech już prawnicy
    skomentują czy tak WOLNO), z drugiej... masz w tym jakiś interes
    prawny, mianowicie taki że obowiasz się iż wypłacą ci za dużo
    jak rozumiem ? :) (piszę poważnie: owa "poszkodowana" osoba może
    uważać że *tobie* wypłacono coś z *jej* wynagrodzenia, jak
    rozumiem).
    [...]
    >+ Nie uwzględniono tego, usłyszałem że albo wezmę tak rozliczone pieniądze albo
    >+ nic nie dostanę.

    I tu jest gwóźdź programu: z kim i na ile się umawiałeś ?

    >+ Moje interwencje u przełożonych zakończyły się ich stwierdzeniami:
    >+ - o co mi chodzi przecież to są "małe pieniądze"
    >+ - dyrektor uznał (pisemnie) - "prywatna sprawa pracowników"

    Kiedy tak może być. Umowa była między kim a kim ?
    I jak to udowodnisz - pokaż na piśmie...
    [...]
    >+ Ponadto mam wątpliwości co do przwidłowości rozliczeń w poprzednich latach.

    Chwila: z kimś się umawiałeś - jak ?
    Podpisywałeś rachunki - dlaczego nie protestowałeś ?
    Dla jasności: jeśli umowa przewidywała że miałeś otrzymać "jakiś
    procent od czegoś", to rzeczywiście można dywagować czy nie zostałeś
    wprowadzony w błąd (a to dawałoby jakąś drogę do roszczeń, IMHO).
    Natomiast jeśli dostałeś TYLE NA ILE SIĘ UMÓWIŁEŚ, no to... trudno.
    Nie ma podstaw do powoływania się że "kolega dostał więcej za
    to samo" czy "ktoś na tobie 5 razy tyle zarobił"... - bywa :(
    To w przepisach dot. *pracy* są pewne regulacje na ten temat, a jak
    widać "z prasy" zostaną zaostrzone. Ale ty NIE pracowałeś !

    >+ Czy przekazywane przez zleceniodawcę wynagrodzenie było rozliczane w całości?
    >+ Nie mam możliwości sprawdzenia tego.

    Przecież podpisywałeś *konkretne kwoty*. Na takie się zgodziłeś...

    [...]
    >+ Jaki jest termin przedawnienia się rozczeń z tytułu wynagrodzenia za pracę?

    Ubudź ty się: jaka praca ??? Umowa cywilnoprawna i tyle !!

    pozdrowienia, Gotfryd