    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wynagrodzenie za pracę
    Date: Sat, 17 Jan 2004 11:06:18 +0100

    On Sat, 17 Jan 2004, Mieczyslaw wrote:

    >+ Fri, 16 Jan 2004 17:10:37 +0000 (UTC), na pl.soc.prawo, J napisał(a):
    >+
    >+ > Witam
    >+ >
    >+ > Pracując w jednym z działów przedsiębiorstwa wraz z innymi zatrudnionymi w
    >+ > nim pracownikami wykonywałem pracę zleconą przez inną intytucję. Zapłatę za
    >+ > roczną pracę instytucja ta jednorazowo przelewała na konto jednej z osób,
    >+ > która rozdzielała pieniądze pozostałym.
    >+ >
    >+ Wypłaty wynagrodzeń z tytułu umów o dzieło wypłaca się na podstawie umowy
> [...]

    Zgadza się. Rachunek prawdopodobnie był, skoro pytający zeznał że
    "odmówił podpisania [...] kwoty".

    >+ Jezeli przelewała na konto jednej z osób - to z tego wynika, że była
    >+ zawarta tylko z tą osobą.

    Mam do tego wątpliwosci :)
    Przyznam że wolałbym NIE praktykować takiej metody "wypłacania".
    Ale czy np. "kierowanie zespołem" nie mogło być częscią zlecenia ?
    I obejmować również "czynności prawnych", które są *właściwą*
    umową zlecenia ? ;) (a pozostałe *tzw.* "umowy zlecenia" działają
    w oparciu o przepis KC art. 750 - czyli faktycznych umów "o prowadzenie
    usług" :))
    Czy "wynagradzenie" jest "czynnością prawną" czy nie ?

    >+ Rozdzelanie pieniędzy pozostałym w tym wypadku
    >+ należałoby traktować jako darowiznę ;-).

    Sprzeciw jak niżej (ale tak najmniej 20 linijek) !

    >+ Jeżeli tak było jak piszesz to zostały naruszone przepisy Ustawy o podatku
    >+ od osób fizycznych - z wszystkimi konsekwencjami.

    Jakbyś mógł je wskazać - to bardzo poproszę...
    IMHO naciągnąłeś i trzeszczy :) (materia prawna trzeszczy !)

    >+ Jeżeli jednak umowa była zawarta z wszystkimi wykonawcami - to
    >+ zleceniodawca powinien dostać rachunki od każdej z osób

    To jest zupełnie osobna sprawa, co do której nie mam wątpliwości :)
    Natomiast podejrzewam że to co podsunięto pytającemu do podpisu
    było właśnie rachunkiem.

    >+ i każdej oddzielnie wypłacić wynagrodzenie.

    "...w zasadzie..."... Jak wyżej: ktokolwiek by mnie pytał to
    daleki byłbym od proponowania zasady "weź wypłać komuś z nich
    a on niech podzieli". Ale... ale twierdzenie odwrotne (że
    NIE DA SIĘ tak zorganizować żeby "srodki do dyspozycji otrzymał"
    tylko jeden z ekipy) IM*H*O jest podejrzane o przesadę :)
    Nie wiemy jakie zapisy były w umowie i na rachunku (umowa mogła
    być ustna :] - ale na rachunku coś może i było...).

    Przypomnę że ktoś mi (tu !) wytknął (przy okazji dyskusji o zakresie
    dopuszczalności pożyczki/kredytu) iż depozyt PRAWIDŁOWY pod
    podatki nie należy - i wtedy sprawdziłem że również depozyt
    NIEPRAWIDŁOWY pod PCC nie podpada - *pod warunkiem* że
    nie wolno rozporządzić deponowanymi środkami. Wystarczy
    wywieść że "z powodów jakichś" wypłata została *zdeponowana*
    aż do spełnienia czegoś-tam u kierownika projektu... i już.
    Podatku dochodowego nie widzę (wykaż mi że jest od depozytu,
    poproszę :)), PCC nie ma, VAT nie ma (bo to nie "wydanie
    towaru" ani "usługa").... to jaki jeszcze został ? :)

    >+ > Czy wypłacanie wynagrodzenia jednej osobie która potem rozdziela je
    >+ > pozostałym osobom według swojego widzimisię jest prawidłowe.
    >+
    >+ Nie tylko jest nieprawidłowe ale stanowi naruszenie prawa.

    J.w. - ciekaw jestem konkretnie którego :)
    Przykład oparty o "depozyt i zlecenie wypłacenia" chyba nie
    będzie jedynym - ale załóżmy że o niego się oprzemy.

    >+ > Jak mam dochodzić wypłaty wynagrodzenia?
    >+
    >+ Jak nie masz umowy na swoje nazwisko to nie masz żadnych możliwości
    >+ prawnych

    Też mam wątpliwości: jeśli po realizacji owego zlecenia nie został
    żaden materialny ślad, to być może pytający nas oszukuje ;) - ale
    jeśli ZOSTAŁ... to przypomnę że w K.C. są zapisy iż:
    - umowa zlecenia MOŻE BYĆ nieodpłatna
    - ale JEŚLI NIE POWIEDZIANO INACZEJ - to zapłata się należy !
    W tym momencie dowód że powiedziano inaczej (i zapłata się
    NIE należy) zostaje po stronie tego komu udowodniono że
    zlecenie było realizowane.

    Mało tego, z KC wynika że co nieco należy się również przy
    prowadzeniu spraw BEZ zlecenia... :)

    >+ > Czy muszę występowac na drogę sadową?
    >+
    >+ Jeżeli jest tak jak opisałeś to nie tylko nie musisz ale *nie możesz*.

    Dlaczego ?
    Po pierwsze - nic nie pisał o wartości umowy. Po drugie - zapis
    o limicie 2 kzł już parę miesięcy nie obowiązuje - i jak rozumiem
    od września czy października umowa (nawet nie ustna, a "przez
    domniemanie z zachowania") swoją moc ma...
    Jeśli zlecenie było "ciągłe" to co najmniej tej części powinno
    dać się bronić !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (nie prawnik, tylko typ który zawierał umowy zleceń - po obu
    stronach :) i w zakresie ochrony własnych 4 liter usiłował
    dojść co tam posłowie popisali...)