    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wstęp od 21 lat
    Date: Tue, 3 Feb 2004 23:14:48 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@pc172.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "bulba" <w...@W...art.pl> napisał w
    wiadomości news:bvp3ri$36i$1@news.onet.pl...

    > tylko ze artykul 32 konstytucji stosuje sie bezposrednio, gdyz nie
    zawiera
    > upowaznienia; ustawowo mozna nakladac obowiazki i ograniczac prawa
    > (oczywiscie jezeli stoi za tym interes spoleczny);
    > czy masz zatem pretensje do citibanku, ze wydaje karty kredytowe od lat
    21
    > (badz 25) - zalezy od profilu? jest jeszcze szereg innych ograniczen
    praw,
    > ktore nakladaja ustawy zwykle;

    W wypadku kredytu prawo bankowe daje uprawnienia dla banku, ze może
    kredytu nie dać i już. W tej sytuacji warunek wieku jest dobrym
    ograniczeniem jak każde inne. Ale niech by spróbował na przykład nie wydać
    karty osobie pełnoletniej do normalnego ROR-u albo nie wydać z powodu
    wieku karty Prepaidowej, to zaraz nadzór bankowy by miał na karku.

    Ja nie twierdzę, że nie można żadnych ograniczeń ustanawiać. Ja twierdzę,
    że ustanowienie ograniczenia musi posiadać podstawę prawną. Taką podstawą
    może być wprost ustawa (np. zakaz sprzedaży alkoholu nieletnim), ale może
    być również tzw. przepis blankietowy cedujący uprawnienie do jakiegoś tam
    ograniczenia w dół, jak to ma miejsce w przypadku kredytu bankowego.

    > ale poki co - lokal jest wlasnoscia prywatna i nie wiem, zlamania jakich
    > wolnosci sie tu dopatrujesz? wolnosci poruszania, czy wolnosci picia
    piwa?
    > skoro wlasciciel nie zyczy sobie osob ponizej 21 w lokalu i nie czyni
    wsrod
    > nich zadnych rozroznien, to nie widze problemu?

    A ja widzę. Chwilowo już w chyba trzecim miejscu piszę, że ja wskazałem
    przepis prawa zabraniający tego pod groźbą kary i jeśli ktoś mnie chce
    przekonać że nie mam racji, to proszę mi wskazać przepis prawa
    upoważniający właściciela lokalu do ustanowienia takiego ograniczenia. Być
    może jestem w błędzie. Ale argumentem niech będzie jakiś przepis prawa
    albo orzeczenie sądu, albo chociaż opinia jakiejś osoby o ustalonym
    autorytecie. No w każdym razie - bez obrazy - ale argument że jeden z
    kolegów tak uważa, to raczej marna podstawa.

    > z drugiej strony: a dlaczego w takim razie mialby nie wpuscic 17-latka?
    > przeciez ma zdolnosc prawna i ograniczona zdolnosc do czynnosci
    prawnych!

    Nawet 5-cio latkowi w zasadzie wejść zabronić nie może.