    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wspolnoty ze wspolwlasnoscia
    Date: Fri, 2 Apr 2010 12:45:42 +0200

    On Fri, 2 Apr 2010, 666 wrote:

    > III CZP 95/09
    > udział we współwłasności nieruchomości sąsiedniej nie stanowi nieruchomości
    > wspólnej
    > www.zarzadca.pl/content/view/716/94/

    Dziękuję.
    Ale to (IMVHO) inne pytanie, niż: "czy w skład praw którymi może
    rozporządzać wspólnota może wchodzić prawo współwłasności do odrębnej
    nieruchomości, nie wchodzącej w skład ustawowego majątku wspólnoty".

    Odnoszę wrażenie, że całość rozważań komplikuje fakt usiłowania
    powiązania *wszystkich* czynności majątkowych wspólnoty z nieruchomością
    wspólną - streszczając: "czy wspólnota może sobie kupić worek złota"?
    Może oderwanie "potrzeb" wspólnoty, które zazwyczaj ma miejsce przy
    nieruchomości sąsiedniej, pomogłoby w rozwikłaniu problemu który
    *ja* mam na myśli :D

    Krytycznym miejscem (z cytatu) jest to:
    "Udziały należš do właœcicieli, którym przysługuje odrębna własnoœć lokali
    w budynkach znajdujšcych się na sšsiedniej nieruchomoœci"

    - takie postawienie sprawy oczywiście "kładzie" możliwość wtykania
    się wspólnoty w *nie swoje sprawy*, o czym pisałem poprzednio.
    Wniosek który sformułował sąd: "nie może być nieruchomoœciš wspólnš
    w rozumieniu ustawy o własnoœci lokali nieruchomoœć sšsiednia"
    również wygląda na prawidłowy i oczywisty.

    Ale oba mają się nijak do hmmm... "własności luzem".
    Pytałem, czy są przeciwwskazania, aby *wspólnota* jako całość,
    która może być podmiotem praw i zobowiązań, a więc w aktualnym
    stanie prawnym jej zakres organizacyjny jest znacznie *większy*
    niż np. spółki cywilnej, odpowiada mniej więcej spółce jawnej,
    mogła kupić udział w gruncie.
    Jakimkolwiek.
    Tak samo, jakby (wspólnota) kupowała sobie np. ciężarówkę.

    Wspólnota może mieć pieniądze, prawda? No może.
    Może mieć inną własność, *nie* wchodzącą w skład nieruchomości
    wspólnej? Z przepisu o "prawach i obowiązkach" mi wynika, że
    może.
    To dlaczego nie mogłaby mieć udziału w innej nieruchomości?
    Może art.12 ustawy o własności lokali - nie przewiduje
    innego rozporządzania majątkiem, jak na potrzeby nieruchomości
    wspólnej? (ale zakup udziału w nieruchomości sąsiedniej może
    być "na potrzeby")

    Co ważne: *wspólnota* musiałaby ten udział *nabyć*.
    Cała wspólnota.
    Nie członkowie wspólnoty! (ci co najwyżej mogliby go sprzedać,
    za swoje wlasne pieniadze, włożone we wspólnotę).

    W opisanym w wyroku przypadku mamy problem jak z początku wątku:
    to członkowie wspólnoty są współwłaścicielami odrębnego (od
    wspólnoty) majątku, a nie wspólnota.

    Inaczej: czy jest jakiś przepis, *zakazujący* wspólnocie posiadania
    majątku *innego* niż majątek w postaci nieruchomości wspólnej?

    pzdr, Gotfryd