    From: Marcin Debowski <a...@n...net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: włamania komputerowe
    Date: Mon, 20 Jan 2003 17:44:04 +0800

    In article <022401c2c073$6741c210$a740200a@zm>, Marcin Surowiec wrote:
    >: A jak to odroznic w praktyce? Bardzo często w dyskusjach na taki temat
    >: pojawia się problem czy skanowanie portów jest próbą włamania czy też nie.
    >
    > tu odsyłam do mojej (stern) dyskusji z Expertem, uwzględniającej
    > orzecznictwo amerykańskie
    > (tytuł bodajże: skanowanie portów jest terroryzmem internetowym)

    czytne przy najbliższej okazji

    >: Per analogia, jako argument na to że tak, podaje sie przekonywujący MZ
    >: przykład o łażeniu po parkingu i ciągnięciu za klamki samochodów...
    >
    > IMHO to nie jest adekwantne porównanie,
    > użycie cudzego samochodu bez zgody właściciela jest przestępstwem,
    > nie jest tak, że idąc ulicą widzisz samochód z kartką "przejedź się, jeśli
    > chcesz".
    >
    > A serwery są powszechnie udostępniane, czy nie mogę sprawdzić, co jest
    > udostępnione, a co nie?

    MZ serwery są publicznie dostępne w takim samym stopniu jak samochody.
    Mam na swoim kilka usług i są one dostępne dla ściśle określonego kręgu
    osób (jak i samochód). Po to są w samochodzie drzwi aby wpuścić kogoś z
    tego kręgu. Po to samo jest u mnie ten czy inny port. Jaka różnica?
    Założenie że coś jest publicznie dostępne tylko dlatego że jest
    fizycznie dla szerokiego kręgu osób osiągalne jest MZ mocno dyskusyjne.

    >: co
    >: uznać za próbę włamania bo ja prawdę mówiąc nie widzę klarownego
    >: kryterium.
    >
    > nie teoretyzowałbym,
    > MSZ w tym przypadku można śmiało powiedzieć, że była to próba włamania
    > (700 wordostron mówi samo za siebie :) )

    A cholera wie jak te logi w końcu wyglądają :) Jak ustawię "szeroko"
    logowanie zdarzeń w fajerełolu to mogę mieć i kilkadzisiąt-set mega na
    dobę.

    --
    Marcin