  • Data: 2004-02-04 12:49:30
    Temat: Re: windows95 OEM a wymiana sprzetu na nowy?
    Od: "jerzyg" <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Witam,

    Rzeczywiście jest tak, że licencja OEM jest związana z zakupionym
    podzespołem. Kiedyś nie było naklejek i przypisanie OEM wynikało z treści
    faktury. Kiedy pojawiły sie naklejki ze względów administracyjnych łatwiej
    jest je naklejać na obudowy, ale można także na podzespoły, z którymi
    nabyto.

    Z tematem OEM wiąże sie w przypadku XP jeszcze kwestia wymiany podzespołów,
    jeżeli Windows OEM był zakupiony razem z całym komputerem. Otóż dawniej,
    kiedy nie było aktywacji, nie istniały techniczne przeszkody do rozdzielania
    takiej licencji od systemu i przenoszenia jej na inny. Legalnośc takiego
    działania nie byłaokreslona żadnymi przepisami i domniemywało się, że
    wystarczy zachowywać za każdym razem istotny element (płyta gł, procesor,
    dysk) aby było to legalne (czyli po trzech "przeprowadzkach" mogliśmy
    spokojnie wsiąść do nowego komputera :-). Obecnie jest to sciśle związane z
    płytą główną, chociaz przeniesienie płyty głównej do nowej obudowy i kart w
    pewnych wypadkach również jest traktowane jako opuszczenie licencji OEM.

    Generalnie - jeśli masz poczucie, że przy modernizacji dokonujesz istotnej
    zmiany jakościowej - bardzo prawdopodobne, że łamiesz licencję OEM.

    Produkty OEM moga sprzedawać z podzespołami tylko tzw. System Builders,
    czyli firmy, które w zakresie zgłoszonej działalności mają montaż (budowa) i
    sprzedaż sprzętu komputerowego. Ponieważ zazwyczaj wszystkie sklepy to mają,
    to wystarczy zakup w takiej firmie. Poza tym licencję można przenieść na
    nowego użytkownika, także odpłatnie, czyli w praktyce używany komputer z
    licencją OEM można kupić od każdego.