    From: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: w sprawach nieuregulowanych......
    Date: Thu, 30 Jun 2005 02:02:38 +0200

    maHo <m...@p...net> dosć niespodziewanie napisał(a):

    > No i zastanawiam sie po co? Przecież gdyby nie było takiego zapisu to
    > Kodeks Cywilny dalej miałby zastosowanie do tej umowy?.

    Na wypadek sporu.
    Przepisy w kc dzielą się jak wiadomo na takie, które można zmaieniać wolą
    stron ( dysozytywne), takie, których zmienić nie mozna (imperatywne) i
    takie, które zmienić można tylko na rzecz jednej ze stron (semiimperatywne)
    Te ostatnie pomińmy. Przepisy dyspozytywne mają najczęściej taką postać : "
    o ile inaczej nie postanowiono inaczej, to...". Czyli, że jeśli strony
    czegoś nie określą, to obowiązuje regulacja kodeksowa. Typowym przykładem
    mogą być choćby sprawy terminów płatności czynszu, terminów wypowiedzenia
    albo niedawno omawiana tutaj kwestia zadatku. W umowie można oczywiście
    ukształtować dowolnie stosunek prawny, w granicach dozwolonych przepisami
    dyspozytywnymi, najczęsciej jednak jest tak, że w umowie nie zapisuje się
    wszystkich możliwości, nie kształtuje się wszystkich szczegółów odmiennie od
    kształtu kodeksowego. Wówczas, na wypadek sporu, jedna ze stron mogłaby
    podnieść, że co prawda nie zapisano tego w umowie, ale zgodnie postanowiono,
    że będzie właśnie inaczej niż w jakimś przepisie dyspozytywnym ( inaczej
    oczywiście w sposób dla tej strony korzystniejszy). Spór co do tego, czy tak
    było, czy nie, daje się wyeliminować właśnie przez to, że zapisze się
    formułkę o obowiązywaniu przepisów kc (albo innych ustaw) w sprawach
    nieuregulowanych umową. Ma to wowczas takie znaczenia, że strony wybierają
    rozwiązanie właśnie takie, jakie proponuje kodeks, a nie jakieś inne.

    Późno już, mam nadzieję, że mimo tego udalo mi się zrozumiale napisać
    --
    Roman Rumpel Skype: siedemrumpli
    C Hollywood Homicide