    From: <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: urlopy szkoleniowe
    Date: 26 May 2002 13:28:21 +0200

    > W waszym przypadku zrobiłabym tak: za każdym razem kiedy potrzebowałabym
    > urlopu pisałabym podanie o urlop szkoleniowy powołując się na to co
    > napisałam powyżej. W razie odmowy udzielenia ( poprosiłabym na piśmie),
    > zebrałabym kilka takich odmownych odpowiedzi i do Sądu Pracy.... sprawa
    > wygrana jak nic.
    > Prowadzę sprawy pracownicze dość dużej spółki i jak dotąd takie metody
    > działały. Sprawa nigdy nie trafiła do Sądu, ale Pracodawca po poważnej
    > rozmowie miękł. Szef musi zdawać sobie sprawę, że wysyłając Pracownika na
> [...]
    Dzięki za wyjaśnienie :-)
    Przedstawiony sposób zapewne jest skuteczny i załatwiłby sprawę. Problem jest
    jednak głębszy i ma raczej socjologiczny niż prawny charakter. W dobie
    galopującego bezrobocia mało kto waży się prowadzić z pracodawcą otwartą walkę.
    Szef ma wystarczająco wiele sposobów, aby krnąbrnemu pracownikowi skutecznie
    uprzykrzyć życie.
    Dodatkowo sytuację komplikuje fakt, że na pełne wykorzystanie tych urlopów po
    prostu nie ma już czasu (kilka osób zdaje wkrótce egzamin dyplomowy).
    Dlatego moje pytanie dotyczy możliwości wyegzekwowania od pracodawcy należnego
    urlopu szkoleniowego (lub jakiejś innej formy zadośćuczynienia), ale już po
    zakończeniu studiów. Czy w opisanej sytuacji możliwość wszelkich roszczeń po
    prostu wygasa?
    Dodam jeszcze, że większość studiujących opłaca połowę kosztów nauki.
    Utrudnianie pracownikowi właściwego przygotowania do zajęć i egzaminów jest
    więc równoznaczne z narażeniem go na niepełne wykorzystanie zainwestowanych w
    naukę pieniędzy. Czy można ten fakt jakoś wykorzystać bez uciekania się do
    drastycznych posunięć w postaci zaskarżenia do Sądu Pracy?
    Najlepiej byłoby przesunąć przysługujące urlopy na dogodny dla pracownika i
    pracodawcy termin. Czy jest to jednak możliwe z powodów formalnych?
    Liczę na zainteresowanie tematem i jeszcze odrobinę konstruktywnego komentarza.
    Pozdrawiam raz jeszcze :-)
    Selv.