    From: Piotr 'Gerard' Machej <g...@a...eu.org>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: umowa zlecenie/o dzieło
    Date: Sat, 13 Dec 2003 17:32:49 +0000 (UTC)

    Użytkownik Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał:
    > No tak. Ale wtedy bez znajomości "tamtej" umowy (o pracę)
    > i jakichś podstaw czy "dzieło" wchodzi w zakres nic nie da
    > się powiedzieć; <dywagacja> chyba pytający na to by wpadł ? <\>

    <Dywagacja>Jeśli nie wiedział, że jako podmiot umowy o dzieło/zlecenie
    jest określany jako wykonawca/zleceniobiorca, to może też nie
    zdawać sobie sprawy, że treść umowy o pracę może mieć znaczenie</>
    <Dywagacja2>Mógł gdzieś usłyszeć, że w przypadku, kiedy pracownik
    zawiera umowę o dzieło ze swoim pracodawcą, całość praw majątkowych
    należy do pracodawcy i teraz kombinuje, jak to obejść</>
    ;)

    > A, już. Ja się ciągle nie mogę pozbyć poczucia że udzielenie
    > licencji to już jest jakieś rozporządzenie prawem majątkowym
    > (bez prawa *dalszego* rozporządzania). Chyba będę sobie musiał
    > słownik ustalić :), może zaczniemy ? ;)

    Hm, no dobrze, możemy o tym podyskutować :) Zaznaczam, że nie jestem
    prawnikiem, ale ze względu na studia i wykonywane umowy o dzieło
    prawo autorskie dosyć mocno mnie interesuje.
    Tak więc, jeśli chodzi o powyższe, zgadzam się z Tobą. Udzielenie
    licencji jest rozporządzeniem swoim prawem majątkowym ;) Ale trudno
    mi przyjąć, że udzielenie licencji jest przekazaniem prawa
    majątkowego, a o to chyba Ci chodziło.

    > Zauważ że można wykazać dość prosto że licencja *jest* prawem
    > majątkowym; zróbmy to przez negację:

    Dobrze, poczytamy :)

    > 1. czy udzielenie prawa *wyłącznego* rozporządzania na jakimś
    > konkretnym polu eksploatacji jest prawem majątkowym czy nie,

    Według mnie, tak.

    > i czy należy uznać że jest "jakaś" ;) różnica między
    > prawem wyłącznym i niewyłącznym ?

    Hmmmm... Tak.

    > 2. czy udzielenie licencji innemu podmiotowi na korzystanie
    > w danym (dowolnym, ale określonym "jakimś" z p. 1) polu
    > eksploatacji wyklucza się z przekazaniem wyłącznego prawa
    > opisanego w p.1 ?

    Jeśli udzieliliśmy licencji niewyłącznej lub wyłącznej jakiemuś
    podmiotowi A, to nie możemy w okresie obowiązywania tej licencji
    udzielić licencji wyłącznej ani przekazać praw majątkowych
    na tym samym polu eksploatacji podmiotowi B. To zrozumiałe.
    Ale jest haczyk - umowę licencji zwykle można wypowiedzieć ;) Poza
    tym można udzielić wielu licencji niewyłącznych na tym samym
    polu eksploatacji.

    > 3. Jeśli 1.-tak i 2.-tak, to znaczy że udzielenie "zwykłej"
    > licencji pozbawiło pierwotnego właściciela pewnego prawa
    > majątkowego, czyli było rozporządzeniem tym prawem...

    Nie tyle pozbawiło, co ograniczyło mu możliwości. Zauważ jednak,
    że w Ustawie prawo autorskie majątkowe jest dosyć wyraźnie
    rozróżnione od licencji. Inne są czasy trwania umów, inne są
    możliwości wypowiedzenia, inne są prawa nabywcy i licencjobiorcy.
    Oczywiście, że udzielenie licencji wyłącznej w dużej mierze
    ogranicza dalsze dysponowanie swoimi prawami majątkowymi
    na danym polu eksploatacji, ale przecież jeśli twórcy to nie
    odpowiada, to może udzielić licencji niewyłącznej. W ostateczności
    umowę licencji może wypowiedzieć (o ile w umowie nie postanowili
    inaczej), i znów będzie mógł udzielić jej komu innemu.
    W przypadku zaś przekazania autorskich praw majątkowych twórca
    mógłby się chyba powoływać jedynie na Art. 56. pkt. 1. Ustawy,
    a i tak niewiele by mu to dało. Umowa licencji zapewnia jednak
    znacznie większą swobodę.

    > (przyjmujący ew. reklamacje do algorytmu jak wyżej :))

    Algorytm sam w sobie jest OK, tylko że moim zdaniem zbytnio
    upraszcza sytuację ;)

    Pozdrawiam,
    Gerard