    From: "Monika Kowalik" <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: umowa zlecenie a prawo pracy
    Date: Thu, 25 Oct 2007 08:07:47 +0000 (UTC)

    > To może zacznijmy wszyscy pracowac na czarno po co nam umowa o pracę.

    No, wiesz nawet na czarno nie każdemu udaje się znaleźć pracę ;-).

    A tak na marginesie - miałam bardzo podobną sytuację tyle, że w czasie
    studiów. Pracowałam na zmiany w hotelowej recepcji. Nie było problemu. Dopiero
    w momencie kiedy zlecenie 3 miesięczne mi się skończyło a księgowa nie
    wypłaciła mi 300 zł, bo jakiś klient miał podobno źle przeze mnie skasowaną
    kartę to się wkurzyłam.
    Uwzględniając rachunek zysków i strat - spasowałam, ale do tej pory żałuję. Mi
    chodziło raczej o bezprawne zagarnięcie mojego wynagrodzenia a nie o
    udowodnienie stosunku pracy.
    Do tej pory żałuję. Nie tych 300 zł - bo z pewnością nie pokryłoby to strat
    związanych z kosztami postępowania, czasu itp.
    Żałuję, że tak bezczelne osoby dalej pracują na poważnych stawnowiskach i idąc
    ulicą mogą śmiać Ci się w twarz.

    Niestety mamy takie prawo, które w żaden sposób nie jest sankcjonowane.
    Nawet w budżetówkach zatrudniani są młodzi pracownicy na zlecenia - pracują
    tak jak Ci z umowami.

    Tak jak ktoś napisał - rachunek zysków i strat. Przy podpisywaniu umowy warto
    zastanowić się czy jest sens brać zlecenie.
    Zaletą często jest kasa, a wady:
    - nie podchodzi pod prawo pracy, procesy cywilne trwają zdecydowanie dłużej
    - dla banku czy innych instytucji nie ma takiego znaczenia jak stała
    - przy braniu poważnych kredytów np. hipotecznego czy innych może zupełnie nie
    być brana pod uwagę podczas wyliczania zdolności kredytowej
    - nie wiem jak w przypadku umowy abonamentowej na telefon
    - brak składki emerytalnej
    - często brak przywilejów, które mają pracownicy na umowach stałych czy
    czasowych np. premie, 13 (rzadko się zdarza), fundusz socjalny i inne.