  • 1. Data: 2008-12-07 10:37:00
    Temat: umowa przedwstępna - dwoje kupujących
    Od: l...@g...pl

    Chcę kupić mieszkanie razem z moją dziewczyną (nie jesteśmy
    małżeństwem) w równych udziałach.
    Co trzeba w takim przypadku zapisać w umowie przedwstępnej, jeżeli ma
    ona być podstawą do otrzymania kredytu hipotecznego? Czy wystarczy, że
    razem zobowiążemy się do kupna mieszkania, czy trzeba zaznaczyć w
    jakich udziałach? A może wystarczy, że jedno z nas podpisze umowę
    przedwstępną?

  • 2. Data: 2008-12-07 22:10:33
    Temat: Re: umowa przedwstępna - dwoje kupujących
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <l...@g...pl> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    Zapytaj w banku, bo tu nikt Ci nie odpowie. banki miewają swoje własne
    udziwnienia. Przy okazji, jeśli to mieszkanie spółdzielcze-własnościowe, to
    upewnij się, czy inne, niż małżeństwo osoby mogą być współwłaścicielami. Bo
    niektóre spółdzielnie niedopuszczają takiej sytuacji.

  • 3. Data: 2008-12-14 10:30:30
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    "Trybunał Konstytucyjny Ustawa spółdzielcza pod pręgierzem
    Wzmocnione prawo własności
    Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego może należeć do więcej niż
    jednej osoby albo małżeństwa - stwierdził wczoraj Trybunał Konstytucyjny po
    rozpatrzeniu wniosku rzecznika praw obywatelskich, który zakwestionował kilka
    przepisów prawa spółdzielczego z 1982 r. Przepis, który formułował zasadę
    jednopodmiotowości spółdzielczego prawa do lokalu, TK uznał za niezgodny z
    konstytucją.
    Tak samo TK ocenił przepis dający rozwiedzionym małżonkom tylko rok na powiadomienie
    spółdzielni, któremu z nich przypadło mieszkanie spółdzielcze, oraz przepisy
    pozwalające na wynajem mieszkania spółdzielczego tylko za zgodą spółdzielni i tylko
    po jego zasiedleniu.
    Rzecznik w swoim wniosku stwierdził, że wszystkie te przepisy naruszają prawo
    własności i dziedziczenia. Jego zdaniem naruszał je także przepis ograniczający prawa
    małoletniego do nabycia własnościowego prawa do lokalu w drodze darowizny, a także do
    przydziału własnościowego prawa do lokalu spółdzielczego, gdy odziedziczy on wkład
    budowlany przed przydzieleniem lokalu. Ponieważ jednak przepis ten utracił już moc,
    rzecznik wycofał dotyczącą go część wniosku.
    Zdaniem rzecznika, w którego imieniu wystąpił dyr. Stanisław Trociuk, zakwestionowane
    przepisy naruszają kilka reguł prawa. Tę m.in., że majątkowe prawa cywilne są
    podzielne i mogą przysługiwać kilku osobom i że zachowanie zasady jednopodmiotowości
    w prawie spółdzielczym narusza równość wobec prawa. Uważa on ponadto, że przepisy te
    pozostają w sprzeczności z konstytucyjną ochroną prawa własności i ograniczają
    swobodę dysponowania własnością.
    - Podstawowym obowiązkiem spółdzielni jest zaspokajanie mieszkaniowych potrzeb
    członków. Tymczasem zakwestionowane przepisy ograniczają - wbrew zasadom
    spółdzielczości - prawa spółdzielców, nakładając na nich nieuzasadnione rygory -
    mówił dyrektor.
    - Sejm ma uprawnienia do ograniczania w ustawach praw i wolności obywatelskich -
    ripostował pos. Wit Majewski (SLD), który w imieniu marszałka Sejmu bronił
    zaskarżonych uregulowań. - Skoro podczas ostatniej nowelizacji prawa spółdzielczego
    zachował te przepisy, znaczy, że uznał je za potrzebne.
    Za zgodne z konstytucją uznał zaskarżone przepisy także prokurator generalny.
    Występująca w jego imieniu prok. Maria Bojarska podkreśliła, że członkostwo w
    spółdzielni należy do jednej osoby, a więc i prawo do lokalu ukształtowane zostało
    jako jednopodmiotowe. Dla dobra rodziny uczyniono wyjątek od tej zasady, umożliwiając
    członkostwo obojgu małżonkom. Ale wyjątek nie może uzasadniać poglądu o
    niekonstytucyjności zasady jednopodmiotowości. Przyznanie spółdzielczego prawa do
    lokalu kilku osobom byłoby sprzeczne z podstawowym celem spółdzielczości
    mieszkaniowej - argumentowała.
    Trybunał podzielił poglądy rzecznika. - Zaskarżone przepisy nadmiernie ingerują w
    prawo własności bez koniecznej potrzeby, łamią zasadę równości oraz ograniczają prawa
    majątkowe. Trudno byłoby wskazać interes publiczny uzasadniający te ograniczenia oraz
    ich konstytucyjne podstawy - uzasadniał wyrok sędzia TK Janusz Trzciński.
    Jak ocenili prawnicy po ogłoszeniu wyroku, stanowi on wyraźne wzmocnienie
    własnościowego prawa spółdzielczego do lokalu. W praktyce od dnia jego publikacji w
    Dzienniku Ustaw będzie można kupować mieszkanie spółdzielcze wspólnie z innymi
    osobami (np. z rodzeństwem czy konkubentem). Nie będzie potrzebna zgoda spółdzielni
    na wynajęcie mieszkania, a osoby rozwiedzione nie będą zagrożone utratą prawa do
    mieszkania spółdzielczego, jeśli nie dotrzymają rocznego terminu powiadomienia
    spółdzielni o tym, komu przysługuje mieszkanie.
    Wyrok jest ostateczny."

    -----

  • 4. Data: 2008-12-14 15:00:26
    Od: Kocureq <a...@...stopce.pl>

    l...@g...pl pisze:
> [...]
    > razem zobowiążemy się do kupna mieszkania, czy trzeba zaznaczyć w
    > jakich udziałach? A może wystarczy, że jedno z nas podpisze umowę

    Ja kupowałem mieszkanie własnościowe, kredyt w Polbanku. Zwykła umowa
    przedwstępna, tylko jako strona wpisane 2 osoby.

    =^;^= [ [nick][at][nick].com ] =^;^=
    / | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \