  • 1. Data: 2003-05-11 14:30:00
    Temat: umowa pozyczki
    Od: "wladwir" <w...@p...onet.pl>

    Witam!
    Czy umowa o pożyczkę (a także inne rodzaje umów cywilnych) muszą być
    potwierdzane w Urzędzie Skarbowym, czy u notariusza?
    Jeżeli tak - to czy oznacza to, że umowa zawarta przez dwie osoby zdolne
    do czynności prawnych - bez takiego potwierdzenia - jest nieważna?
    Jeżeli nie - to w czym jest lepsza umowa potwierdzona od
    niepotwierdzonej?

    Władek

  • 2. Data: 2003-05-11 16:49:14
    Temat: Re: umowa pozyczki
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    wladwir wrote:
    > Czy umowa o pożyczkę (a także inne rodzaje umów cywilnych) muszą być
    > potwierdzane w Urzędzie Skarbowym, czy u notariusza?

    W urzędzie skarbowym to raczej trzeba zapłacić podatek od umowy, ale w
    zaden sposób nie wpływa to na ważność umowy. Umowa pożyczki powyżej 500
    zł powinna być zawarta na pismie, ale inna forma wpływa najwyżej na
    ograniczenia dowodowe przed sądem.

    KG

  • 3. Data: 2003-05-11 17:08:25
    Od: Lukasz Polomski <l...@W...net>

    Użytkownik Kamil Gołaszewski napisał:
> [...]

    Dla swojej waznosci absolutnie nie musi
    Inna sprawa, ze jesli zawrzesz umowe w jakiejs szczegolnej formie
    (chocby pisemnej), latwiej Ci bedzie dowiesc swoje racje w przypadku
    jakis problemow (generalnie im forma wyzsza, tym umowa pewniejsza)

    > W urzędzie skarbowym to raczej trzeba zapłacić podatek od umowy, ale w
    > zaden sposób nie wpływa to na ważność umowy.

    eeee... wplywa - czynnosc zyskuje w tym wypadku date pewna
    (v. art. 81 § 2 ust. 1 KC)

    Umowa pożyczki powyżej 500
    > zł powinna być zawarta na pismie,

    Raczej 2000 zl (v. art. 75 KC)

    --
    Pozdrawiam, Lukasz
    l...@m...net www.mag-loop.net

  • 4. Data: 2003-05-11 18:11:04
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Lukasz Polomski wrote:
    > Umowa pożyczki powyżej 500
    > Raczej 2000 zl (v. art. 75 KC)

    a może jednak 720§2 kc ? :)

    KG

  • 5. Data: 2003-05-11 18:20:36
    Od: Lukasz Polomski <l...@W...net>

    > a może jednak 720§2 kc ? :)

    jak sie czlowiek rozpedzi, to swietne byki wali ;-D
    najmocniej przepraszam
    dzis powtoreczka z ogolnej, najwczesniej jutro sam bym sie poprawil, jak
    dotre do zobowiazan ;-)

    --
    Pozdrawiam, Lukasz
    l...@m...net www.mag-loop.net

  • 6. Data: 2003-05-11 21:07:22
    Od: "wladwir" <w...@p...onet.pl>

    Witam!

    Użytkownik "Kamil Gołaszewski" <k...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:3EBE7F0A.2090601@poczta.onet.pl...

    > W urzędzie skarbowym to raczej trzeba zapłacić podatek od umowy, ale w
    > zaden sposób nie wpływa to na ważność umowy.

    dziękuję za wyjaśnienia - także te późniejsze
    czy mam wobec powyższego "trzeba zapłacić podatek od umowy" rozumieć, że
    umowa musi być zarejestrowana, haracz zapłacony (przy okazji - może ktoś
    wie w jakiej wysokości?)?
    przecież nie ma przy tej umowie żadnego zysku - bo pieniądze wracają do
    pożyczkodawcy?
    sorry za być może naiwne rozumowanie

    Władek

  • 7. Data: 2003-05-11 22:02:36
    Od: "Janusz" <j...@s...com.pl>

    Gdybyś osiągnął zysk w postaci odsetek to powinieneś zapłacić podatek, ale
    dopiero jak te odsetki otrzymasz.
    A haracz w postaci opłaty skarbowej powinieneś zapłacić bezwzględnie i od
    razu...
    ...z tym, że większość osób fizycznych to zrobi dopiero wtedy jak musi z tej
    umowy skorzystać, tzn. np. przy dochodzeniu należności przed sądem. IMHO
    data pewna nie jest tutaj potrzebna...ale mogę się mylić.
    Może ktoś mądrzejszy się wypowie ???

    Janusz
    Ciekawe programy finansowe:
    http://procent.skynet.com.pl
    http://pi.skynet.com.pl

  • 8. Data: 2003-05-12 01:11:44
    Od: "jacek" <b...@w...pl>

    > A haracz w postaci opłaty skarbowej powinieneś zapłacić bezwzględnie i od
    > razu...

    w terminie 7 dni od zawarcia umowy 2% wartości umowy.
    brak opłaty nie skutkuje nieważnością umowy