  • Date: Thu, 15 Jun 2006 02:59:46 +0200
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: umowa o dzieło a prowizja

    Scobowski wrote:
    > jednym z pierwszych zapisów K.C. dot. umow jest swoboda ich zawierania. i
    > nikt ci nie zabroni spisac umowy w takim ksztalcie jak sobie wymyslisz, o
    > ile autor jest zdolny do czynnosci prawnych (nie jest dzieckiem, osoba
    > uposledzona umyslowo etc) - i wie co robi.

    A 2+2=4, tylko że to też jest odpowiedź nie na temat.

    Jasne, że możesz sobie sformułować umowę jak chcesz, ale czy to nadal
    będzie umowa o dzieło. Przecież dzieło to umowa->wykonanie
    dzieła->odbiór dzieła->odbiór kasy (lekko upraszczam, ale wiadomo, o co
    chodzi).

    A tutaj jeszcze po odbiorze kasy za dzieło ma coś twórcy dzieła - w
    jakichś określonych przypadkach - dodatkowo do kieszeni lecieć (zresztą
    inicjatorowi wątku chyba chodziło o coś takiego, że po odbiorze dzieła
    twórca dostaje zero, a potem mu skapuje czasem coś dodatkowo).

    W tym przypadku silnie nasuwa mi się słowo "tantiemy" ;) tylko bladego
    pojęcia nie mam, jak takowe są rozliczane...

    Pamiętaj, że umowa o dzieło oznacza zero składek i 50% kosztów uzyskania
    dochodu (przynajmniej w tym przypadku).