  • 1. Data: 2005-01-09 21:54:49
    Temat: student i zakladanie firmy
    Od: "r-a-d" <c...@p...onet.pl>

    Witam!
    Chcialbym zalozyc firme zajmujaca sie sprowadzaniem pewnych produktow zza
    granicy (beda to produkty nie objete akcyza i nie wymagajace zezwolen na
    handel). Moje pytanie brzmi - jaka forme dzialanosci powinienem wybrac, aby
    ponosic jak najmniejsze comiesieczne koszty stale, ewentualnie ponoszac w
    zamian wyzsze koszty zmienne zalezne od dochodu (podatki itp). Czy moge
    liczyc na jakies ulatwienia i ulgi w zwiazku z tym ze jestem studentem?

    z gory dzieki za porade

    Radek

  • 2. Data: 2005-01-10 07:36:01
    Temat: Re: student i zakladanie firmy
    Od: "Kolec" <k...@4...art.pl>

    Użytkownik "r-a-d" <c...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zamian wyzsze koszty zmienne zalezne od dochodu (podatki itp). Czy moge
    > liczyc na jakies ulatwienia i ulgi w zwiazku z tym ze jestem studentem?

    Jakio student nie masz niestety żadnej ulgi, musisz po prostu założyć
    działaność gospodarczą i po krzyku, ZUS Cię nie minie
    A co do formy rozliczeń z Urzędem Skarbowym to przedstawiłes zbyt mało
    danych aby ci pomóć!
    kolec

  • 3. Data: 2005-01-10 10:33:19
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > zamian wyzsze koszty zmienne zalezne od dochodu (podatki itp). Czy moge
    > liczyc na jakies ulatwienia i ulgi w zwiazku z tym ze jestem studentem?

    zad nych ulg nie masz chyba ze jestes absolwentem studiow.

    Z form ksiegowosci, to zalezy czy ponosisz koszty przy uzyskaniu
    przychodow czy nie.
    Jezeli nie to moze ryczlat od przych. ewidencjonowanych (przychod w roku
    max do 250 000 euro)
    Pozniej masz ksiege P i R., tu koszt odlcizac mozesz, a
    po przekroczeniu 800 tys. euro, badz po przekroczeniu pewnej ilosci
    zatrudnionych pracownikow pelna ksiegowosc.

    i tyle, sprecyzuj pytanie, najlepiej na pl.soc.prawo.podatki

    P.

  • 4. Data: 2005-01-10 10:50:51
    Od: "r-a-d" <c...@p...onet.pl>

    "Przemek R.":
> [...]
    > po przekroczeniu 800 tys. euro, badz po przekroczeniu pewnej ilosci
    > zatrudnionych pracownikow pelna ksiegowosc.

    szacowany roczny obrot wynosilby okolo 100,000 euro, koszty stanowilyby
    okolo 60%. Bylaby to firma zajmujaca sie importem rzeczy z Tajwanu/Chin
    droga morska (przykladowo na warunkach FOB). Oplacalibysmy clo i podatek VAT
    a od zysku (wynikajacego z wystawianych faktur) z checia zaplace podatek,
    pod warunkiem ze to wszystko wypali, bo majac olbrzymie koszty stale (czyli
    ZUS) wszystko moze sie stac nieoplacalne.

    Czy to wystarczajaco precyzyjne okreslenie? ;-)

    Czy taka firma kwalifikuje sie do ryczaltu od przychodow ewidencjonowalnych
    lub ksiegi PiR?

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2005-01-10 11:00:58
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    (czyli
    > ZUS) wszystko moze sie stac nieoplacalne.
    >
    > Czy to wystarczajaco precyzyjne okreslenie? ;-)

    no to zdecydowanie K p i r.(jest domyslnie) teraz zastanow sie czy twoj
    dochod.
    Przychod - koszty, odlcizenia itp bedzie wyzszy niz 37.024 zl jezeli tak
    to skladaj
    wniosek o wyborze 19% (liniowego) podatku, chyba ze jestes swietym
    mikolajem

    > Czy taka firma kwalifikuje sie do ryczaltu od przychodow
    ewidencjonowalnych
    > lub ksiegi PiR?

    do wszystkiego, ale lepiej K P i R, gdyz w ryczalcie nie odlyczysz
    kosztow.
    A jeszcze lepiej pelna ksiegowosc, ale to sprawa nieco utrudniona (sporo
    nauki),
    zalety takie ze masz na biezaco "pelny obraz firmy".

    P.

  • 6. Data: 2005-01-10 11:12:50
    Od: "Tomasz" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > działaność gospodarczą i po krzyku, ZUS Cię nie minie
    > A co do formy rozliczeń z Urzędem Skarbowym to przedstawiłes zbyt mało

    Przy okazji wątku, mógłby ktoś wyliczyć jakie na dzień dziesiejszy trzeba
    ponosić miesięczne koszty w przypadku prowadzenia działalności. Obowiązkowe,
    niezależne od tego czy coś sie faktycznie robiło czy nic.

  • 7. Data: 2005-01-10 12:02:44
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    Obowiązkowe,
    > niezależne od tego czy coś sie faktycznie robiło czy nic.

    pomijajac koszt zalozenia firmy,czynsze itp, to ZUS.

    Ub. spoleczne to okolo 500 zl + ub zdrowotne 8,50 % od zadeklarowanej
    kwoty
    nie nizszej niz 75 % przecietnego wynagrodzenia.

    P.

  • 8. Data: 2005-01-10 14:50:19
    Od: "r-a-d" <c...@p...onet.pl>

    "Przemek R."
> [...]
    > kwoty
    > nie nizszej niz 75 % przecietnego wynagrodzenia.

    z tego co sie orientuje to ZUS wyjdzie jakies 690 (?) + liczmy NFZ po
    2400*0,75*0,085 = okolo 153, czyli wychodzi 843 pln kosztow stalych - troche
    sporo, bo przy dwoch osobach mamy juz jakies 1700pln czyli 20,000 ROCZNIE!
    (przesada)

    a co moglibyscie powiedziec o tzw. samozatrudnieniu? Czy tam tez jest stala
    skladka ZUS, czy moze uzalezniona od osiaganych dochodow?

    pozdrawiam, Radek