  • 1. Data: 2003-11-12 17:32:05
    Temat: stowarzyszenie jak zalozyc
    Od: Kratylos <k...@z...lodz.msk.pl>

    Z gupa znajomych nosimy sie zamiarem powolania takiego tworu jak
    stowarzyszenie. Mam odnosnie tego tematu kilka pytań.
    Jesli stowarzyszenie prowadzi dzialalność gospodarcza, to jak to jest
    rozliczane podatki itp... jakie akty prawne to reguluja.
    Jak rozlicza sie sprawy finansowe stowarzyszenia?
    Czy mozna w statucie ustalic ze nie pobiera sie skladek czlonkowskich?
    BTW czy mozna zapisac w statusie jako wlasnosc stowarzyszenai - prawa do
    strony internetowej?
    Czy mozna ustalić kilku osobą neizbywalne prawo do bycia w zarzadzie
    stowarzyszenia.
    Gdzie konkretnie (co konkretnie jest sadem rejestracyjnym) zanieśc
    wniosek o rejestracje stwoarzyszenia, czy wiaże się to z jakimiś
    kosztami? i w praktyce ile sie czeka na rejestracje.

    --
    pozdr.
    Kratylos

  • 2. Data: 2003-11-12 19:51:10
    Temat: Re: stowarzyszenie jak zalozyc
    Od: "Mecenas" <m...@n...pl>

    Użytkownik "Kratylos" <k...@z...lodz.msk.pl> napisał w
    wiadomości news:botqp5$h8v$1@news.atman.pl...
> [...]
    > wniosek o rejestracje stwoarzyszenia, czy wiaże się to z jakimiś
    > kosztami? i w praktyce ile sie czeka na rejestracje.

    Dz.U.01.79.855 2003-06-29 zm. Dz.U.03.96.874 art.5

    USTAWA z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach.

    Pzdr

    Michał

  • 3. Data: 2003-11-12 20:12:30
    Od: Kratylos <k...@z...lodz.msk.pl>

    Użytkownik Mecenas napisał:
    > Użytkownik "Kratylos" <k...@z...lodz.msk.pl> napisał w
    > wiadomości news:botqp5$h8v$1@news.atman.pl...

    > Dz.U.01.79.855 2003-06-29 zm. Dz.U.03.96.874 art.5
    >
    > USTAWA z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach.

    mam ta ustawe na biurku i wlasnei te pytania ktore teraz zadaje wynikaja
    z tego tekstu.

    --
    pozdr.
    Kratylos

  • 4. Data: 2003-11-12 22:07:58
    Od: "jelen" <j...@s...org>

> [...]
    > Jesli stowarzyszenie prowadzi dzialalność gospodarcza, to jak to jest
    > rozliczane podatki itp... jakie akty prawne to reguluja.
    jeżeli stowarzyszenie zamierza prowadzić działalność gospodarczą nalezy
    wypelnic druk KRS-W9.
    nie ma podatkow - bo stowarzyszenie caly dochod przeznacza na cele statutowe

    > Jak rozlicza sie sprawy finansowe stowarzyszenia?

    pelna ksiegowosc

    > Czy mozna w statucie ustalic ze nie pobiera sie skladek czlonkowskich?

    mozna - ale jest to chyba bez sensu - jakies drobne zakupy zawsze sie chyba
    planuje - lepiej bedzie
    ustalic 5 zl miesiecznie - zawsze przynajmniej te 75 zl miesiecznie wplynie

    > BTW czy mozna zapisac w statusie jako wlasnosc stowarzyszenai - prawa do
    > strony internetowej?

    nie ma ustawy, ktora by to zapewniala - poza prawami autorskimi rzecz jasna

    > Czy mozna ustalić kilku osobom niezbywalne prawo do bycia w zarzadzie
    > stowarzyszenia.

    chyba tak - zalezec to bedzie od statutu - ale nie jestem pewien

    > Gdzie konkretnie (co konkretnie jest sadem rejestracyjnym) zanieśc
    > wniosek o rejestracje stwoarzyszenia, czy wiaże się to z jakimiś
    > kosztami? i w praktyce ile sie czeka na rejestracje.

    musisz znalezc w ksiazce telefonicznej - czesto jest to wydzial jakiegos
    innego sadu

    PS: wszystko mimo wszystko z tej ustawy wynika

    pozdrawiam,
    jelen

  • 5. Data: 2003-11-12 22:54:20
    Od: Kratylos <k...@z...lodz.msk.pl>

    Użytkownik jelen napisał:

    > jeżeli stowarzyszenie zamierza prowadzić działalność gospodarczą nalezy
    > wypelnic druk KRS-W9.

    ale jesli w statucie to zapiszemy (prowadzenei dzialalnosci) ale nie
    zamierzamy zaraz po utorzeniu stowarzyszenia tego robic to czy rownierz
    musimy wypelniac ten druk?

    > nie ma podatkow - bo stowarzyszenie caly dochod przeznacza na cele statutowe

    > pelna ksiegowosc

    czyli wszelkie wydatki, przychody, trzeba ksiegowac? ze skladek z
    darowizn itp?. Czy ktos to w praktyce kontoluje?
    Jesli stowarzyszenei kogos zatrudnia w celach statusowych to jak to
    wyglada formalnie? Stowarzyszenei jest pracodawca placi zus itp? Czy
    mozna zatrudnic czlonka stowarzyszenia?
    A jesli byla by to np umowa o dzielo, mozna tak?
    Czy stowarzenei musi miec tez swoj rachunek bankowy?

    > nie ma ustawy, ktora by to zapewniala - poza prawami autorskimi rzecz jasna

    czyli prawa autorskie do strony czy tez projektow tworzonych przez
    czlonkow stowarzyszenia moze ono posiadac i nimi dysponowac?

    --
    pozdr.
    Kratylos

  • 6. Data: 2003-11-13 07:08:49
    Od: Kratylos <k...@z...lodz.msk.pl>

    Użytkownik Kratylos napisał:
    jeszcze jedno pytanei dotyczace "pelnej ksiegowosci"
    przeczytalem "Do prowadzenia księgowości pełnej zobowiązane są
    przedsiębiorstwa, które za rok poprzedni osiągnęły przychód z
    działalności przekraczający 800 tys. EURO".
    czyli jesli mneij to nei musi?

    --
    pozdr.
    Kratylos

  • 7. Data: 2003-11-13 21:43:17
    Od: "jelen" <j...@s...org>

> [...]
    > przedsiębiorstwa, które za rok poprzedni osiągnęły przychód z
    > działalności przekraczający 800 tys. EURO".

    musi

    wszystko co napisales oraz wszystkie osoby prawne (czyli rowniez
    stowarzyszenie)

  • 8. Data: 2003-11-13 21:47:06
    Od: "jelen" <j...@s...org>

    > ale jesli w statucie to zapiszemy (prowadzenei dzialalnosci) ale nie
    > zamierzamy zaraz po utorzeniu stowarzyszenia tego robic to czy rownierz
    > musimy wypelniac ten druk?
    teorytecznie tak, ale sa z tym spore trudnosci i strasznie dlugo to trwa

    > czyli wszelkie wydatki, przychody, trzeba ksiegowac? ze skladek z
    > darowizn itp?. Czy ktos to w praktyce kontoluje?
    tak - masz obowiazek skladac roczne sprawozdania finansowe

    > Jesli stowarzyszenei kogos zatrudnia w celach statusowych to jak to
    > wyglada formalnie? Stowarzyszenei jest pracodawca placi zus itp? Czy
    > mozna zatrudnic czlonka stowarzyszenia?
    mozna zatrudnic czlonka stowarzyszenia rowniez

    > A jesli byla by to np umowa o dzielo, mozna tak?

    moze zatrudniac w dowolnej formie - na zasadach kodeksu pracy oraz umow
    cywilno-prawnych

    > Czy stowarzenei musi miec tez swoj rachunek bankowy?
    chyba niemusi (nie jestem tego pewien) - z pewnoscia za to miec moze i
    przydaje sie to (chociazby do oplacania skladek)

    > czyli prawa autorskie do strony czy tez projektow tworzonych przez
    > czlonkow stowarzyszenia moze ono posiadac i nimi dysponowac?
    tak, moze - tak jak inne osoby fizyczne i prawne

    pozdrawiam,
    jelen