    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: sprawdzanie zaleglosci zus przy wizycie lekarskiej
    Date: Sat, 21 Nov 2009 18:43:35 +0100

    On Sat, 21 Nov 2009, Lady_Heather wrote:

    > Użytkownik "wspolna-flaszka.pl" <p...@g...pl>

    > Na takiej samej na jakiej zapłacisz karę za jazdę bez biletu

    Ale to jest inny przypadek.

    Sam fakt złożenia zgodnej z prawem deklaracji do ubezpieczenia
    zdrowotnego powoduje, że zadeklarowana osoba jest objęta OBOWIĄZKOWYM
    ubezpieczeniem zdrowotnym.
    Mniej więcej tak samo, jak z OC przy samochodzie - brak zapłaty
    składki NIE powoduje braku ubezpieczenia.
    I ubezpieczyciel nie ma tu nic do gadania - ta zasada wynika
    z ustawy, a ZUS jako monopolista nie może nawet "za rok" wypowiedzieć
    umowy (tak jak może ubezpieczyciel OC samochodowego).
    Sprawę "środków" które ma ZUS (wg Ordynacji Podatkowej) pomijam,
    idzie o *zasadę*!
    Ubezpieczyciel może egzekwować należne składki i tyle (może).

    > nawet jeśli
    > będziesz go miał w kieszeni a odmówisz okazania go aby udowodnic fakt, że
    > takowy posiadasz

    Pic w tym, że tak za OC samochodowe jak i ubezpieczenie zdrowotne
    *należne* składki mogą NIE być opłacone, a ubezpieczenie DZIAŁA.
    Z mocy ustawy.

    pzdr, Gotfryd