  • Data: 2003-10-18 12:03:03
    Temat: Re: spolka z o.o.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Fri, 17 Oct 2003, jelen wrote:

    >+ > >> 1. Czy za czlonkow zarzadu, nie pobierajacych wynagrodzenia nalezy
    >+ > >> odprowadzac skladki do ZUSu ?
    >+ > > Jesli nie sa w stosuku pracy to nie.
    >+ > Hmm dobra odpowiedź ale gmatwasz [...]
    >+ > nie pobierają wynagrodzenia, nieprawdaż?
    [...]
    >+ afaik to pozostaja w stosunku pracy, ale bez wynagrodzenia

    Niemożliwe.
    Jeśli jest stosunek pracy to sp-ka będzie przymuszona im
    wypłacić wynagrodzenie. I pracownik *nie może* z góry
    zrzec się wynagrodzenia: nawet nie da się tak zrobić
    że "wy mi płacicie czynsz" - tj. niby można, ale w momencie
    stwierdzenia przez pracownika "wypłatę poproszę, a ja wam
    za czynsz zapłacę jak będę chciał" - trzeba wypłacić.

    [...]
    >+ sp z o.o. ma swoj 4 osobowy zarzad
    >+ i spolka ich utrzymuje, ale nie wyplaca wynagrodzenia - tzn zarzad
    >+ mieszka w nieruchomosci nalezacej do spolki,
    +++++
    Art. 11. 1. Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6
    i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji
    podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość
    otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
    -----

    To od strony podatku.
    Patrząc od strony ZUSu - ma on wtedy podstawę przyjąc że
    "wypłacano" (w naturze) wynagrodzenie.
    Krótko mówiąc: należą się podatki.
    A ZUS... pewnie też, ale tu trzeba jednoznacznie określić
    czym są dochody uzyskiwane przez "mieszkanie w lokalu
    spółki" :) Jak wynagrodzeniem za stosunek służbowy
    (powołanie) - to spełniają wymóg umowy o pracę.
    [...]
    >+ wszystko to sa koszty, ale zarzad nie pobiera wynagrodzenia
    >+
    >+ czy w takim wypadku US zakwestionuje wydatki jakoby mogly nie byc kosztami ?

    *Jeśliby* układ był taki: zarząd dostaje wynagrodzenie,
    które pokrywa "rynkowy" czynsz (patrz ustawa) - to
    zarząd płaci podatek dochodowy, firma ma przychód i koszt
    (równe) czyli podatku dochodowego nie ma, wynajem na
    cele mieszkalne jest zwolniony z VAT (czyli niby VATu
    też nie ma, ale zdecydowanie psuje się "struktura" do
    odliczeń !).
    Jeśli zarząd dostaje "mieszkanie za frico" - to jest
    gorzej, bo firma nie ma przychodów (no to nie jest to
    koszt UZYSKANIA PRZYCHODU), a od użyczenia lokalu jest
    przychód - i na .podatki znajdziesz dyskusję (ze wskazaniem
    na strony firm doradczych) z której wynika że prawdopodobnie
    podatek dochodowy należy się DWA RAZY. Są zdania odrębne
    (że tylko raz), ale tak i tak nie przystaje to do twojego
    opisu :(

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)