    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: spadek - problematyczny i zlozony?
    Date: Tue, 30 Mar 2004 20:26:11 +0200
    Sender: r...@p...onet.pl@pc42.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Uzytkownik "Iksow" <i...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci
    news:dn7h60lmn55rdbi2ihuv9qu8eqk7mfeeeh@4ax.com...

    > Pytanie nr 1: jak mozna podwazyc taki testament, jak wyglada
    > procedura, jakie sa tego koszty, jak to jest wogole wykonywane?

    Mozna go podwazyc w postepowaniu cywilnym, ale to cokolwiek skomplikowane
    i kosztowne, bo trzeba powolac grafologa - koszt rzedu 500 zl. Jesli masz
    pewnosc, ze testament jest sfalszowany, to skladasz zawiadomienie do
    organów scigania i jednoczesnie wniosek o zawieszenie postepowania
    spadkowego do czasu zakonczenia postepowania karnego. Dobrze by bylo
    ulatwic prace policji i zastanowic sie, gdzie moga byc próbki pisma
    recznego domniemanego twórcy testamentu. Moze podanie o prace, wniosek o
    dowód. Ale to musi byc dokument z jakiegos urzedu, a nie przyniesiony
    przez kogos list, bo bedzie watpliwosc, czy material porównawczy pochodzi
    od spadkodawcy.

    > Problem drugi: wogole doprowadzic do sprawy spadkowej.
    > Poprosilem w czasie rozmowy o akt urodzenia osoby uprawnionej do
    > spadku, oczywiscie zostalem wyslany "na bambus".

    Piszesz wniosek do sadu podajac go jako strone - spadkobierce. W
    uzasadnieniu podajesz, ze aktu nie posiadasz, bo zainteresowany odmówil
    jego wydania a urzad wydac osobie obcej nie chce.

    > Stad pytanie nr 2: czy moge do sadu zlozyc wniosek z niepelnymi
    > dokumentami, bez aktow urodzenia wszystkich uprawnionych do spadku,
    > (piszac we wniosku ze te osoby nie chcialy mi udostepnic dokumentow),
    > czy sad przyjmie taki wniosek?

    Jak napisalem wyzej mozesz.

    > Jak napisalem wczesniej, wnuk dziadkow (i to wlasnie ta strona sporu
    > robi problemy) prowadzi w spornej nieruchomosci dzialalnosc
    > gospodarcza.
    > zastanawialem sie czy w celu przyspieszenia sprawy:
    > pytanie nr 3: nie mam jakiejs prawnej mozliwosci zablokowania w
    > spornej nieruchomosci prowadzenia dzialalnosci gospodarczej, skoro
    > sporna nieruchomosc jest w trakcie wyjasniania praw majatkowych na
    > drodze sprawy spadkowej?

    Teoretycznie mógl bys imputowac mu przywlaszczenie sobie owej
    nieruchomosci, co stanowi przestepstwo. Ale prokuratury róznie na to
    patrza, zwlaszcza jesli przywlaszczajacy jest jednym ze wspólwlascicieli.
    Moim zdaniem nie warto, bo uwiklasz sie w spór na kolejne kilkanascie lat.
    No i trzeba by udowodnic, kto jest wlascicielem, a do tego jest potrzebne
    stwierdzenie nabycia spadku przez sad.

    > Pytanie nr 4: Jesli obalenie testamentu/testamentow nie powiedzie sie
    > (bo np grafolog nie bedzie mial materialu z czym porownac charakter
    > pisma), to czy testament nie powinien byc ujawniony znacznie
    > wczesniej? czy za ukrywanie/przetrzymywanie testamentu nie grozi kara?

    Nie ma. Testament mozna ukrywac dowolnie dlugo. No ewentualnie mozna by
    próbowac od strony podatkowej to ugryzc, ze niby podatku od spadku nie
    zaplacil, ale to sprawy wcale nie przyspieszy.