  • 1. Data: 2008-06-08 19:46:07
    Temat: spadek po rodzicach
    Od: "Tom" <t...@t...plz>

    rodzice obiecali w testamencie mieszkanie bratu, po prostu urobil rodzicow

    mimo ze ich finansowo wspieralem caly czas.

    przebywam od ponad 20 lat za granica czy mam jakies podstway w sadzie
    domagac sie polowy.

  • 2. Data: 2008-06-08 19:58:55
    Temat: Re: spadek po rodzicach
    Od: "Piotr" <a...@a...mil.pl>

    Użytkownik "Tom" <t...@t...plz> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > mimo ze ich finansowo wspieralem caly czas.
    >
    > przebywam od ponad 20 lat za granica czy mam jakies podstway w sadzie

    Jest coś takiego jak prawo do zachowku, jeśli brat dostanie cały spadek
    będziesz się mógł domagać od niego połowy tego co należało by ci się przy
    dziedziczeniu ustawowym - poczytaj art. 991 KC

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2008-06-08 20:18:30
    Od: "Tom" <t...@t...plz>

    "Piotr" <a...@a...mil.pl> wrote in message
> [...]
    > będziesz się mógł domagać od niego połowy tego co należało by ci się przy
    > dziedziczeniu ustawowym - poczytaj art. 991 KC

    dzieki nie za bardzo wiem co sie dzieje po 20 latach na emigracji

  • 4. Data: 2008-06-08 20:23:39
    Od: KsZZysiek <kszysiek@____tlen.pl>

    > dzieki nie za bardzo wiem co sie dzieje po 20 latach na emigracji

    Ta ...

    A brat to mieszkał z rodzicami czy tez był na emigracji ? Moze spojrz na
    to z jego perspektywy ... braciszek sobie wyjechał i miał wszystko w
    d***. A po 20 latach i po smierci rodzicow dolary zaswieciły mu sie w
    oczach i chce mnie wyrolowac ....

    --
    Krzysiek, Krakow, http://kp.oz.pl/

  • 5. Data: 2008-06-08 22:13:00
    Od: "Tom" <t...@t...plz>

    "KsZZysiek" <kszysiek@____tlen.pl> wrote in message
> [...]
    > to z jego perspektywy ... braciszek sobie wyjechał i miał wszystko w
    > d***. A po 20 latach i po smierci rodzicow dolary zaswieciły mu sie w

    dlatego jest kodeks cywilny regulujacy pewne sprawy aby Krzyski z Krakowa
    nie musialy filozofowac o czyms o czym nie ma sie pojecia.

  • 6. Data: 2008-06-09 09:15:47
    Od: KsZZysiek <kszysiek@____tlen.pl>

    > dlatego jest kodeks cywilny regulujacy pewne sprawy aby Krzyski z Krakowa
    > nie musialy filozofowac o czyms o czym nie ma sie pojecia.

    Dostaniesz najwyzej połowe tego co moglbys dostac, gdyby nie to, ze
    wyjechałes. Koniec filozofii.

    --
    Krzysiek, Krakow, http://kp.oz.pl/

  • 7. Data: 2008-06-09 20:08:02
    Od: Jurek W <j...@k...chip.pl>

    KsZZysiek pisze:

    > Dostaniesz najwyzej połowe tego co moglbys dostac, gdyby nie to, ze
    > wyjechałes. Koniec filozofii.

    Dlatego właśnie od 12 lutego 2008 stosowny dział KC ma nagłówek
    "Stwierdzenie nabycia spadku, poświadczenie dziedziczenia i ochrona
    spadkobiercy" co przynajmniej częściowo chroni spadkobierców ustawowych
    przed zachłannością tych, którzy mają wpływ na decyzje spadkodawców, nie
    raz niejako skazanych na łaski cwaniaczków, którzy poza bajerem ludziom
    starym i schorowanym nic nie oferują. Naprawdę daleko nie muszę szukać,
    sąd jest w trakcie prac ...
    Dzięki temu jest przynajmniej o co walczyć.

    Jurek W

  • 8. Data: 2008-06-10 21:09:12
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    Tu jeszcze trzeba by się pochylić nad tym, czy wyjazd w sytuacji gdy rodzice
    np. wymagają opieki nie będzie podstawą do wydziedziczenia i utracie prawa
    do zachowku.

  • 9. Data: 2008-06-10 21:13:52
    Od: Jurek W <j...@k...chip.pl>

    William pisze:
    > Tu jeszcze trzeba by się pochylić nad tym, czy wyjazd w sytuacji gdy
    > rodzice np. wymagają opieki nie będzie podstawą do wydziedziczenia i
    > utracie prawa do zachowku.

    Wydziedziczenie może nastąpić tylko w testamencie, a tym wypadku juz
    tego nikt nie zrobi.

    Jurek W

  • 10. Data: 2008-06-11 17:22:26
    Od: "Piotr" <a...@a...mil.pl>

    Użytkownik "William" <n...@m...mnie.pl> napisał w wiadomości
    > Tu jeszcze trzeba by się pochylić nad tym, czy wyjazd w sytuacji gdy
    > rodzice np. wymagają opieki nie będzie podstawą do wydziedziczenia i
    > utracie prawa do zachowku.
    Nie znamy szczegółów, równie dobrze mogła by mieć miejsce sytuacja że
    jeden z braci zachrzania za granicą aby zapewnić rodzicom utrzymanie a
    drugi na nich pasożytuje. Zakładając że autor wątku miał dobre relacje z
    rodzicami to prawo do zachowku (czyli 1/4 spadku) mu przysługuje. No i
    jeszcze jedna ważna rzecz - roszczenie z tytułu zachowku przedawnia się po
    3 latach od ogłoszenia testamentu.