    From: "Wirde" <w...@n...hotmail.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: służebność przejazdu a droga do posesji
    Date: Mon, 11 Oct 2004 16:07:18 +0200

    Użytkownik "marian" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:ckc6qr$mfo$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Nabyłem działkę obciążoną służebnością przejazdu na rzecz sąsiada.
    > 1) Czy każdy, kto chce przejechać po mojej działce do tego sąsiada, ma do
    > tego prawo?

    Jeśli nie jest to służebność drogi koniecznej wg 145 kc (jedyne połączenie
    znieruchomości z drogą publiczną) tylko służebność gruntowa wg 285 i nast.
    kc to uprawniony jest właściciel nieruchomości władnącej.

    > 2) Czy taka służebność załatwia sąsiadowi sprawę dojazdu do posesji i nie
    > powinien tej sprawy uregulować w inny sposób, np. wykupić sobie na
    własność
    > drogę dojazdową?

    Oczywiście można na zasadzie poniśzych przepisów:

    Art. 291. Jeżeli po ustanowieniu służebności gruntowej powstanie ważna
    potrzeba gospodarcza, właściciel nieruchomości obciążonej może żądać za
    wynagrodzeniem zmiany treści lub sposobu wykonywania służebności, chyba że
    żądana zmiana przyniosłaby niewspółmierny uszczerbek nieruchomości
    władnącej.

    Art. 295. Jeżeli służebność gruntowa utraciła dla nieruchomości władnącej
    wszelkie znaczenie, właściciel nieruchomości obciążonej może żądać
    zniesienia służebności bez wynagrodzenia.

    > Co przepisy mówią na temat takiej sytuacji i jak widzieć sprawę opłacania
    > podatku i utrzymania drogi dojazdowej.

    Art. 289. § 1. W braku odmiennej umowy obowiązek utrzymywania urządzeń
    potrzebnych do wykonywania służebności gruntowej obciąża właściciela
    nieruchomości władnącej.
    § 2. Jeżeli obowiązek utrzymywania takich urządzeń został włożony na
    właściciela nieruchomości obciążonej, właściciel odpowiedzialny jest także
    osobiście za wykonywanie tego obowiązku. Odpowiedzialność osobista
    współwłaścicieli jest solidarna.

    W tej chwili jest to wspólna droga,
    > niemniej byłbym zainteresowany tym, żeby każdy z nas miał odrębną.

    To w końcu jest to Twój grunt obciążony służebnością czy działka będąca
    przedmiotem współwłasności?!