    From: "Massai" <t...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: skierowanie na rehabilitację chorej na SM
    Date: Tue, 31 Jul 2012 12:54:59 +0000 (UTC)

    valdoozz wrote:

    > Witam,
    >
    > Moja mama choruje od kilkunastu lat na SM.
    >
    > Poszukuje informacji na temat obowiązków lekarza rodzinnego jak i
    > również specjalisty neurologa w kwestii wypisania skierowania na
    > miesięczną rehabilitację do ośrodka (szpitala) dziennego,
    > działającego w oparciu o umowę z NFZ.
    >
    > Lekarz rodzinny odmówił wydania takiego skierowania, gdyż jak
    > twierdzi nie posiada dokumentacji przebiegu choroby mojej mamy i w
    > przypadku ewentualnej kontroli obawia się konsekwencji związanych z
    > bezzasadnym wydaniem takiego skierowania.

> [...]

    Rehabilitacja jest takim samym zaleceniem lekarskim jak zaordynowanie
    leku czy skierowanie na zabieg.

    Do każdego z nich lekarz kierujący musi mieć podstawy faktycznie,
    tj. musi być WSKAZANIE.

    Nie jest kwestią czy pacjent jest chory czy nie. Chodzi o to czy w
    jego stanie dana procedura jest wskazana w ocenie lekarza.

    Ponieważ lekarze bywają kontrolowani (po pierwsze - to proces
    leczenia, więc decyzje powinny być oparte na faktach, a dodatkowo ich
    zalecenia wywołują skutki budżetowe) - muszą mieć też podkładkę
    "papierową".

    Żeby nie było później:
    "Tak, widziałem pacjenta którego skierowałem na amputację lewej
    stopy. Nie, nie zauważyłem że tej stopy już od dawna nie ma".

    Inaczej mówiąc:
    Spróbuj udowodnić że zalecenie na podstawie wizyty sprzed roku,
    zalecenie dotyczące aktualnego stanu pacjenta (bo takie być musi) -
    jest rzeczywiście oparte na faktycznej ocenie stanu zdrowia pacjenta.

    I na koniec: rehabilitacja to nie turnus wczasowy. Rehabilitacja ma
    pińcet rodzajów, i jaka jest właściwa dla danego pacjenta -
    powinien ocenić lekarz.
    Lekarz nie "odmawia skierowania na rehabilitację". Lekarz co najwyżej
    nie widzi wskazań.

    --
    Pozdro
    Massai