    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: sciaganie wierzytelnosci
    Date: Sat, 10 Jan 2004 21:06:15 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@pc156.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "grzegorz" <m...@t...pl> napisał w wiadomości
    news:btpi3n$a31$1@korweta.task.gda.pl...
    > Witam grupowiczow,
    > Prowadze jednoosobowa dzialalnosc gospodarcza. Czasami wystawiam
    klientom
    > faktury platne przelewem. Niektorzy nie placa mi mimo upomnien. Podobno
    > wystarczy wypelnic jakis druk i zlozyc go w sadzie z kopia faktury i
    > wezwania do zaplaty. Czy ktos wie jak to powinno wygladac?
    > Przejrzalem archiwum i nie znalazlem nic.
    > Bede wdzieczny za kazda wskazowke.

    Szukaj haseł "nakaz zapłaty" oraz "postępowanie nakazowe". Generalnie i w
    dużym skrócie:

    1. Musisz mieć dowód na istnienie zobowiązania (na przykład dowód dostawy,
    podpis odbioru na fakturze, oświadczenie dłużnika)
    2. Wzywasz do uregulowania należności;
    3. Składasz pozew o wydanie nakazu zapłaty na stosownym druku (koszt: 2%
    kwoty);
    4. Po otrzymaniu nakazu zapłaty czekasz na należność, a jeśli nie nastąpi
    to, to występujesz o nadanie klauzuli wykonalności (koszt kilkadziesiąt
    złotych, nie pamiętam ile dokładnie);
    5. Występujesz do komornika o windykację (koszt może być różny, a
    skuteczność nieokreślona).

    Oczywiście, jeśli po drodze dłużnik zapłaci, to nie ma potrzeby ciągnąć
    tego do końca. Powyższy szimel jest pod warunkiem, że nie dojdzie do
    komplikacji, ale szukając pod powyższymi hasłami, to resztę znajdziesz
    choćby w archiwum tej grupy.