    From: kuba <j...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: samowola budowlana?
    Date: Sat, 18 Jul 2009 13:57:17 +0200

    mdm pisze:

    > § 2. Przeciwko osobie, która narusza własność w inny sposób aniżeli przez
    > pozbawienie właściciela faktycznego władztwa nad rzeczą, przysługuje
    > właścicielowi roszczenie o przywrócenie stanu zgodnego z prawem i o
    > zaniechanie naruszeń.
    >
    > Czy mógłbyś mi wyjasnic o co właściwie jest takie roszczenie, czyli co
    > znaczy praktycznie "roszczenie o przywrócenie stanu zgodnego z prawem i o
    > zaniechanie naruszeń." Czy to jest żądanie usunięcia budowli?

    Tak, oznacza to właśnie usunięcie budowli.

    > To byłoby zupełnie w porządku, tylko czy oni na pewno wystąpią o
    > ustanowienie służebnosci? No nic, pytanie retoryczne, przekonamy sie za
    > jakiś czas:)

    No raczej tak, bo jak nie wystąpią, to sąd nakaże usunięcie
    transformatora. Nie ustanowi im służebności z urzędu.

    > O ile wiem to tylko za 10 lat wstecz. Ale i tak sumka powinna być znaczna.
    > Zastanawiam sie tylko jak sąd obliczy ile takie korzystanie (umowne czy
    > bezumowne) jest warte. A może to sam właściciel musi coś zaproponować? Co
    > wtedy podać, czy np średnie ceny dzierżaw gruntów komercyjnych w gminie?

    Z tymi 10 latami to akurat nieprawda. Myli Ci się z instytucją
    przedawnienia, która tutaj nie znajdzie zastosowania. Co do wysokości
    wynagrodzenia, ciężko mi się wypowiedzieć, możesz poszukać na ten temat
    artykułów np. w archiwum Rzeczpospolitej. Trochę na temat potencjalnej
    wysokości wynagrodzenia mówi uchwała SN z 2005 r.

    http://prawo.money.pl/orzecznictwo/sad-najwyzszy/uch
    wala;sn;izba;cywilna,ic,iii,czp,29,05,6544,orzeczeni
    e.html

    pozdrawiam
    kuba