    From: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: sąd nie chce mi zwrócić kosztów dojazdu
    Date: Wed, 4 Feb 2004 16:02:47 +0100

    Użytkownik "Falkenstein" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:bvqut8$j2$1@inews.gazeta.pl...

    > No bo tak jest. Nie było obowiązku stawienia się. Świadkowie musza się
    > stawić no to i koszty się im nalezą
    >
    > Wedłu norm przepisanych, oznacza, że masz prawo do zwrotu kosztów wpisu
    > sądowego, opłaty skarbowej od pełnomocnictwa i kosztów adwokackich. Koszty
    > dojazdu tylko gdy ich poniesienie było konieczne - to jest gdy
    stawinnictwo
    > było obowiązkowe. Zarzut mogłesw podnieść w sprzeciwie i to by wystarczyło

    Generalnie nieprawda.
    Sąd się pomylił, być może dbając o budżet państwa, a potem widocznie starał
    się zatuszować swoją pomyłkę.
    Trzeba się żalić.

    A co do meritum, to przede wszystkim kłania się nieznajomość art. 98 par. 1
    i 2 kpc. Pozwolę sobie zacytować:

    Art. 98 § 1. Strona przegrywająca sprawę obowiązana jest zwrócić
    przeciwnikowi na jego żądanie koszty niezbędne do celowego dochodzenia praw
    i celowej obrony (koszty procesu).
    § 2. Do niezbędnych kosztów procesu prowadzonego przez stronę osobiście lub
    przez pełnomocnika, który nie jest adwokatem lub radcą prawnym, zalicza się
    poniesione przez nią koszty sądowe, *_koszty_przejazdów_do_sądu_strony_* lub
    jej pełnomocnika oraz równowartość zarobku utraconego wskutek stawiennictwa
    w sądzie. Suma kosztów przejazdów i równowartość utraconego zarobku nie może
    przekraczać wynagrodzenia jednego adwokata wykonującego zawód w siedzibie
    sądu procesowego.

    Jeśli nie jesteś zastępowany przez pełnomocnika, to nie ma znaczenia czy
    stawiennictwo jest obowiązkowe czy nie jest. Masz prawo uczestniczyć w
    rozprawie i masz prawo otrzymać zwrot kosztów przejazdu do sądu, o czym
    expressis verbis stanowi art. 98 par. 2.
    Szczerze mówiąc dziwi mnie jak można tego nie wiedzieć będąc sędzią...

    > możesz skłdać zażalenie, to się chlopaki w sądzie okręgowym pośmieją. Tak,
    > to jest niesprawiedliwe, ale tylko głupiec spodziewa się sprawiedliwości w
    > sądzie. Witamy w prawdziwym świecie.

    Śmiać, to się może i będą, ale z sędziego, który nie zna podstawowych zasad
    zwracania kosztów postępowania.

    Sprawa jest oczywista - koszty przejazdu pociągiem osobowym drugą klasą się
    należą i są oczywiste (koszty wyższe - dyskusyjne). Mam nadzieję, że Ci
    jeszcze nie przepadł termin do wniesienia zażalenia (7 dni od wydania
    orzeczenia).

    Pozdrawiam,
    Washko