    From: " b" <b...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: rozwód - przepisanie części mieszkania na dziecko
    Date: Tue, 7 Feb 2006 12:22:10 +0000 (UTC)

    Marta Wieszczycka <m...@N...pl> napisał(a):

    > A co ma jedno do drugiego? Przecież córka nabywa prawa od ojca, a nie
    > przejmuje jego obowiązków wobec banku. Zobowiązani do spłaty kredytu
    > nadal są rodzice.

    W zasadzie się z tym zgadzam. Zgodnie z art.101 krio rodzice mogą dokonywać
    czynności nie przekraczającej zwykłego zarządu (bez zgody sądu - bo
    domniemałem, że o to chodziło rozpoczynającemu watek). Istotnie w przypadku
    tekiej darowizny to rodzice dalej są zobowiązani do spłaty kredytu, darowizna
    ta nie jest źródłem dla dziecka jakichkolwiek zobowiązań, więc można by
    przyjąć, że nie przekracza zwykłego zarządu.
    Niemniej jednak w komentarzu Heleny Ciepłej do krio czytam:
    "W orzecznictwie przyjmuje się, że odpłatne nabycie przez dziecko składnika
    majątkowego o znacznej wartości jest czynnością przekraczającą zwykły zarząd,
    natomiast nieodpłatne nabycie nawet nieruchomości w stanie wolnym od
    jakichkolwiek obciążeń nie wymaga zgody sądu (uchwała SN z dnia 30 kwietnia
    1977 r., III CZP 73/76, OSNCP 1978, nr 2, poz. 19)."
    "Jakichkolwiek obciążeń" znaczy dla mnie również bez obciążeń hipotecznych.

    Zatem darowizna jak najbardziej jest możliwa - za zgodą Sądu Opiekuńczego.
    Natomiast z autopsji wiem, że Sąd nie jest skłonny udzielać takiej zgody (dwa
    razy widziałem postanowienia i nie udzielił), aczkolwiek wszystko zależy od
    charakteru sprawy i być może Sąd by w tym wypadku wyraził zgodę.

    pozdrawiam

    b.