  • 1. Data: 2003-08-23 19:40:45
    Temat: === rozwód a zaprzeczenie ojcostwa ===
    Od: === igoR === <a...@...sygnaturce>

    Krótko. Od lipca 2001 roku nie mieszkam z żoną. Ostatni raz widziałem
    się z nią pod koniec grudnia 2001 roku, od tamtej pory żadnych
    kontaktów. Złożyłem pozew o rozwód, za porozumieniem stron. Zakładam, że
    moja była nie chce odwalać żadnych szopek. Nie mamy żadnego majątku do
    podziału, podzieliliśmy się dobrowolnie w lipcu ;-)
    Kilka dni temu moja była urodziła dziecko, nie moje, rzecz jasna. Na 8
    września 2003 roku sąd wyznaczył tzw. rozprawę pojednawczą.
    I teraz co i jak? Sprawa się nie odbędzie, jak złożę pozew o
    zaprzeczenie ojcostwa? Czy zaprzeczyć mogę po rozwodzie? Czy sąd
    obligatoryjnie przyznaje alimenty (prawnie to moje dziecko)? Zakładam,
    że była nie chce ode mnie kasy na to dziecko... Co i w jakiej koleności,
    aby szybko i bezbolesnie zamknąć temat? Czy zaprzeczenie składam tam,
    gdzie ona mieszka (320 km nas dzieli)?
    Pozdrawiam.
    --
    """"""""""""""""""""/\
    _ ___ /_|\
    | / _` / _ \ / /.-""-.\
    |_\__, \___/_|_\/< (()) >\
    |___/GG313785/__`-..-'__\
    ig(at)2com.pl /___|____|___\

  • 2. Data: 2003-08-23 22:49:13
    Temat: Re: === rozwód a zaprzeczenie ojcostwa ===
    Od: "Marta Wieszczycka" <m...@p...onet.pl>

    "=== igoR ===" <a...@...sygnaturce> wrote in message

    PO PIERWSZE
    Na zaprzeczenie ojcostwa masz 6 miesięcy odkąd dowiedziałeś się, że Twoja
    żona urodziła dziecko. Tego terminu nie wolno Ci pod żadnym pozorem
    przekroczyć.
    Istnieje oczywiście domniemanie, że dziecko jest Twoje, ale możesz je
    obalić. Tylko musisz NA CZAS złożyć pozew o zaprzeczenie ojcostwa.

    > I teraz co i jak? Sprawa się nie odbędzie, jak złożę pozew o
    > zaprzeczenie ojcostwa?
    Sprawa o rozwód? Odbędzie. Dlaczego miałaby się nie odbyć. Oczywiście
    powinniście od razu zgłosić sądowi, że właśnie urodziło się dziecko, że
    ojcem jest kto inny. Weź ze sobą pozew o zaprzeczenie ojcostwa. Pozew
    przeciwko matce i dziecku.

    >Czy zaprzeczyć mogę po rozwodzie?
    Teoretycznie tak, chyba że przekroczysz termin. Wtedy masz problem. Duży.
    > Czy sąd obligatoryjnie przyznaje alimenty (prawnie to moje dziecko)?
    To tylko domniemanie. W Twoim interesie jest jak najszybciej je obalić.
    Jeżeli żona potwierdzi, że nie widziała Cię wystarczająco długo, to sprawa
    jest prosta.
    Jakby żona nie chciała tego potwierdzić, to napisz, powiem Ci, jak ją
    przekonać.
    Ustal to najlepiej przed rozprawą.

    >Co i w jakiej koleności,
    > aby szybko i bezbolesnie zamknąć temat? Czy zaprzeczenie składam tam,
    > gdzie ona mieszka (320 km nas dzieli)?
    Pojawiasz się na rozprawie (tej za 2 tygodnie), zgłaszasz sądowi, że jest
    taka sytuacja, a Ty chciałbyś złożyć pozew o zaprzeczenie, pytasz czy to
    może być ten sąd i co masz zrobić. A tak w ogóle, to fakt, że nie
    widzieliście się tak długo i żona ma już dziecko z innym mężczyzną jest
    chyba najlepszym dowodem na całkowity rozkład pożycia i to, że waszego
    małżeństwa nie da się już odbudować.

    Teoretycznie żona też może wytoczyć powództwo o zaprzeczenie Twojego
    ojcostwa, ale ponieważ ją też dotyczy ten termin, lepiej zrób to sam.

    WYCIĄG Z PRZEPISÓW KODEKSU RODZINNEGO I OPIEKUŃCZEGO, KTÓRE MOGĄ CIĘ
    INTERESOWAĆ
    Art. 62. § 1. Jeżeli dziecko urodziło się w czasie trwania małżeństwa albo
    przed upływem trzystu dni od jego ustania lub unieważnienia, domniemywa się,
    że pochodzi ono od męża matki. Domniemania tego nie stosuje się, jeżeli
    dziecko urodziło się po upływie trzystu dni od orzeczenia separacji///CHODZI
    TU OCZYWIŚCIE O ORZECZONĄ PRZEZ SĄD SEPARACJĘ O NIE O FAKT NIESPOTYKANIA
    SIĘ///.
    (...)
    § 3. Domniemania powyższe mogą być obalone tylko na skutek powództwa o
    zaprzeczenie ojcostwa.

    Art. 63. Mąż matki może wytoczyć powództwo o zaprzeczenie ojcostwa w ciągu
    sześciu miesięcy od dnia, w którym dowiedział się o urodzeniu dziecka przez
    żonę.

    Art. 66. Mąż matki powinien wytoczyć powództwo o zaprzeczenie ojcostwa
    przeciwko dziecku i matce, a jeżeli matka nie żyje - przeciwko dziecku.

    Art. 67. (...) obalenie domniemania ojcostwa może nastąpić tylko przez
    wykazanie niepodobieństwa, żeby mąż mógł być ojcem dziecka.

    Pozdrawiam,
    MArta

  • 3. Data: 2003-08-25 13:54:45
    Od: "Marcin R. Kiepas" <m...@i...nospam.pl>

    Witam

    Użytkownik "=== igoR ===" <a...@...sygnaturce> napisał:

    > Sprawa się nie odbędzie, jak złożę pozew o zaprzeczenie ojcostwa?

    Sprawa oczywiście sie odbedzie, ale powinienieś (moze byc
    na posiedzeniu pojednawczym) poinformowac Sad o tym, ze
    zlozyles pozew o zaprzeczenie ojcostwa, albo choc poinformowac,
    ze dziecko nie jest Twoje. Sad zapewne Cie pouczy jakie kroki
    powinienies podjac.

    > Czy zaprzeczyć mogę po rozwodzie? Czy sąd obligatoryjnie
    > przyznaje alimenty (prawnie to moje dziecko)?

    Zgodnie z prawem jest to Twoje dziecko, a Sad zawsze w wyroku
    rozwodowym orzeka o wladzy rodzicielskiej i kosztach utrzymania
    dzieci z malzenstwa. Sprawa o zaprzeczenie ojcostwa musi sie wiec
    odbyc i zakonczyc przed orzeczeniem rozwodu. Orzeczenie rozwodu
    zapewne opozni sie nieco z tego powodu (Sad moze sprawe rozwodowa
    zawiesic), ale bedziesz pewien, ze wszystko jest zalatwione jak trzeba.

    > Co i w jakiej koleności, aby szybko i bezbolesnie zamknąć temat?
    > Czy zaprzeczenie składam tam, gdzie ona mieszka (320 km nas dzieli)?

    Pozew o zaprzeczenie ojcostwa składa sie do Sadu Rejonowego Wydział
    Rodzinny i Nieletnich. Zgodnie z kpc powinien byc to Sad wlasciwy
    dla miejsca zamieszkania pozwanego, czyli matki i dziecka.

    (mrk)

    ---
    Marcin R. Kiepas
    m...@i...pl
    www.mrktrader.prv.pl
    ************************

  • 4. Data: 2003-08-25 14:01:09
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

    Użytkownik Marcin R. Kiepas <m...@i...nospam.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:bid4hn$cff$...@n...news.tpi.pl...
    > Pozew o zaprzeczenie ojcostwa składa sie do Sadu Rejonowego Wydział
    > Rodzinny i Nieletnich. Zgodnie z kpc powinien byc to Sad wlasciwy
    > dla miejsca zamieszkania pozwanego, czyli matki i dziecka.

    ale nie musisz jechac do tego miasta , możesz przy okazji wnioskowac o
    przesluchanie w drodze pomocy sądowej w Twoim sądzie ,protokół zostanie
    przeslany

    Sandra

  • 5. Data: 2003-08-25 14:19:33
    Od: "Marcin R. Kiepas" <m...@i...nospam.pl>

    Witam

    "Sandra" <S...@w...pl> napisał:

    > ale nie musisz jechac do tego miasta , możesz przy okazji wnioskowac o
    > przesluchanie w drodze pomocy sądowej w Twoim sądzie, protokół zostanie
    > przeslany

    Oczywiscie, ze moze... ale po pierwsze, to nie znaczy ze sad na to
    przystanie,
    a po drugie, nawet jesli tak sie stanie, to bez watpienia opozni to
    rozstrzygniecie
    sprawy o zaprzeczenie ojcostwa a co za tym idzie rowniez sprawy rozwodowej.
    Warto wiec ustalic najpierw priorytety.

    (mrk)

  • 6. Data: 2003-08-25 22:29:42
    Od: "Sandra" <S...@w...pl>

    Użytkownik Marcin R. Kiepas <m...@i...nospam.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:bid5us$85e$...@a...news.tpi.pl...
    > Warto wiec ustalic najpierw priorytety.

    oczywiscie :) podalam to informacyjnie:)

    Sandra